mandag 20. juni 2011

Kjøkkenhagen etter w.24

Den flerårige Ruccola salaten kveler alt annet i sin nærhet. Denne har det ikke blitt spist mye av, når den blir for stor blir smaken så skarp. Den er nå klippet ner så det andre får plass.

Både oliven og chiliplanten holder livet men ønsker seg mer varme. Men til tross at chilien har gule blader nederst så kommer det til stadighet nye blomster og frukter.

Agurken har jeg jo akkurat skrevet en rapport om…

Ripsen frodes, det er fullt av bær oppover kordongene. Denne uken har jeg trimmet vekk nyveksten slik at solen slipper til.

Tidligere i våres var jeg og hentet tilbake Prydesvinerot og satte under hekken ved kjøkkenhagen. Blomsten er jo riktig pen når den blomstrer og den dekker over tulipanbladen. Men all regn gjør at hekken vokser med rekordfart..

DSC_0086

Ved mine ripskordonger har jeg også hatt bjørnebær. Prøvde flytte dem i høstes men uten hell. De kom ikke iår. Men her ser det like vel ut å komme noe. Lurer på om det er en frøplante som spirer under blåbærsbusken, eller et rotskudd. Det er det i hvert fall ved espalieret, og disse skudden har endret karaktær.

Ikke akkurat ‘Thornless’ lenger….

Hvitløken fra fedd vokser godt. Det virker i det hele tatt som i hvert fall løken setter pris på regnet.

Ertene vokser de og. Her kom dem jo av en tilfeldighet men det gjør jo inget, bare smaken er god.

Så Pak Choy.. og Japansk spenat. Her har jeg hatt på Algomin ikveld. Lurer på om det ikke er litt for sur jord..

Bak kassene vokser bondebønnene men det jeg sådde nedenfor er en tragisk syn.. Det samme gjelder for rødbeter, rotgrønnsaker vil visst ikke helt iår, i hvert fall ikke her..

Men som vanlig råder villnis i denne kassen. Spisskålen må så bestemt tynnes, men det er vanskelig å få seg til det når den ser så fin ut. Spenaten spiste vi av seinest i aften. Her har jo også Pak Choy vokset fint hele tiden, stor er den, men perforert..

Jeg er jo nødt til å dele provianten med disse!! Hvordan skal man klare bli kvitt disse småbabisene av åkersnigel. De er jo knøttesmå og det er et rent hell hvis man får øye på dem. Slik var det ifjor også men da var det bønnene..

Vinruta som jeg sådde er satt ut blant urtene. Disse lever men de vokser jo faktisk ikke i det hele tatt! Det ser kanskje grønnt og frodig ut her i hjørnet men det er alldeles for lite sol for urter, lite sol og mye vann..

Ja ikke alt er frodig, mormors krysantemum spirer dårlig og de planter som kommet er små..

Erter og bønner, ikke så høye enda, men de vokser..

Så purre og pasternakk. Her har pasternakken fått litt størrelse men i kassen under, sammen med den glise svartroten er de mindre. Og de jeg sådde mellom hvitløken har jeg ikke snurten til..

Potetjungelll

DSC_0073

Bondebønnene ser ut å takle skyggen bak potetene men Mangolden er mindre enn i kassen forran epletre. Her har vi også spist vilt av spinaten..

Min persille er treg. Jeg har sådd i flekkene en gang til. Flyttet også de ringblomster som spirt av seg selv der, håper på ett mønster..

Så jordskokkene. Ikke så alt for høye, enda… Kan bare konstatere at enkelte setter pris på regnet, andre er mindre fornøyde..

2 kommentarer:

krepsemor sa...

Det er ikke alltid så lett å gi plantene riktig forhold av lys, vann og gjødsel, men jammen er det frodig hos deg likevel da! Jeg er stadig imponert av grønnsak- og urtesådden din! Mange av dem er ukjente for meg, og jeg vet ikke hvordan de skal brukes i maten! Selv har jeg bare sådd timian, basilikum og sitronmelisse =) Men tomater har jeg da!
Lykke til!

Torill sa...

Heisan. Seier som Krepsemor : Stadig imponert over kjøkkenhagen din. Ser så kjekt ut, men veit at du har hatt mykje jobb med dette. Så nyt og et. Det har du fortjent. Ha det godt.