fredag 6. mai 2011

Kunne godt vart litt behagligere temperatur..

… men jeg skal ikke klage. Ikveld er det kaldt ute, kun 9 grader, men vi har fortsatt ikke fått den frosten som er varslet. Inatt skal det holde seg på 5 grader, er det da frosten kommer??

Jeg har så lett for å fastne i et hjørne av hagen og glemme bort resten. Nå har jeg vart på terrassen, da glemmer jeg hagen.. Her er det pløtslig tulipaner og blomstringen begynner gå over mot blått..

Lungeurt satset jeg på forrige år, men så forskjellige størrelse de får. Til høyre er det en Polmonaria angustifolia ‘Azurea’ og til venstre Pulmonaria saccharata ‘Mrs Moon’. Helt klart er det mer tak i den blå, den rosa må jeg nesten bruke en lupe for å klare se blomsten.

Får ta bedre bilde en annen dag, med solskinn og macro.. Disse klarer jeg dog se med denne, synes de er så flotte!

En av de første åren her plantet jeg flere løk av denne Frittilaria michailovskyi. Først kom der ingen blomster, trodde aldri de ville vise seg, men etter hvert har denne ene løk kommet på besøk hvert år. Synes den er så pen, litt spesiell. Kunne godt ha tenkt med den et annet sted hvor den synes bedre, her står den helt inneklemt, men jeg tørr helt enkelt ikke forsøke en gang. Gleder meg til dette gjennsynet hvert år. I høstes kjøpte jeg nye løker og satt på baksiden, men enda har jeg ikke funnet de igjen.

Plen har rukket bli grønn, eller hva skal jeg kalle den lille plett av grønnt som fortsatt er igjen i hagen. Har sån lyst å bli av med den og, men der har regeringen lagt inn veto; – NEI !!

Na, så da så.. Ikveld har jeg satt bønner og erter. Vil ikke vente lenger. Det var så mange i pakkene at jeg kan så en gang til skulle de ruttne. Men etter inatt skal det bli bedre (hvem tørr å stole på meterologen?) så både gress, Hibiscus og oliventre har jeg latt være igjen ute, men OK, det er ikke sengedags enda.. Ble mest en masse smått i kveld, fjernet noen løventann i plattingen, satt ut noen frøsådd i ventekassen, kikket på plantene, plukket bort et gress strå, plantet litt gressløk.. En slapp og god kveld i hagen alltså, passe for å kunne senke skuldrene etter en arbeidsuke. Nå får resten stå til imorgen.

 
Når kan jeg forresten konstatere at det ikke blir noen jordskokk (jordärtskocka)på meg iår. Jeg ser ikke et tegn til liv i kassen hvor jeg plantet dem i høstes… og jeg som lest at det er et slik ugress..

9 kommentarer:

Unknown sa...

Vi får håpe det blir litt godvarme snart.
Så flotte blomster du har fått fram alt, og grasset gror.
Ha en fin helg Marit.

Mariann sa...

Her har det også vært litt kjølig i det siste, men det skal bli bedre i morgen. Håper det gjelder hos deg også, slik at både bønner og erter spirer. De liker jo litt varme, spesielt bønner.
Ha en fin helg!

Anonym sa...

Flotte bilder. Sannelig mye farge hos deg allerede. Kaldt her, og ikke noe blomstring foreløpig..

God helg :)

Anonym sa...

Flotte bilder. Sannelig mye farge hos deg allerede. Kaldt her, og ikke noe blomstring foreløpig..

God helg :)

Torill sa...

Heisan ! Er så enig...tok endatil på varmedressen igjen i dag. Heldigvis vart det litt i overkant varmt...hehe Finner stadig nye plantesorter her hos deg. Kjekt !! Ha ei go hagehelg. Håper varmen kjem i morgon !!

Torill sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Lisa sa...

Vad jag längtar till vår trädgård är en trädgård! Jag blir så glad av dina bilder!
Hmm, det där med regering. Här är det jag som regerar, hihi, men jag låter maken tro att det är han. Kvinnlig list. Du kanske skulle låna honom, för han vill ta bort massor av gräs och ta fram berget istället. Denna gång håller jag med honom =)
Njut av lördagen och dina blommor.
Ps! Gissa vem som somnade innan filmen var slut? Får se klart ikväll.
Lördagskram!

Marit sa...

Lungeurt er en plante jeg plutselig oppdaget i fjor jeg også. Men jeg er blitt veldig glad i de som har varigert bladverk. Hos meg kommer blomstene i annen rekke :)

Helene Orskaug sa...

Heldigvis er det meldt varmere igjen på Østlandet:-)

Fantastisk flotte bilder du har lagt ut, nøt å se på dem:-)

Helene