torsdag 5. mai 2011

Hagelagsmøte på BoGrønt Stens gård..

Jeg takker for en hyggelig kveld og rundtur på Gartneriet. Synd bare at det var så kaldt ute.. eller kanskje jeg burde kledd meg bedre.. Jeg synes jeg var riktig ‘flink’, hadde lovet å ikke kjøpe sååå mye nytt med hjem. – “jeg skal bara ha tre sekker jord”, sa jeg til mannen, “og en til slik gress, Acorus, som skal ner i dammen..” Sen måtte jeg da spe på litt og si at vi skulle jo ha Rosmarin også, kanskje det finnes noen andre urter og?

Klarte meg nesten, det eneste utenfor plan var disse to. Iris pseudacorus & Iris laevigata. Disse to Iris har jeg tenkt sette i dammen, bare å håpe fiskene tåler det og at de blomstrer etter hvert – Heja Sverige!!

Rosmarinen er med hjem, i hvert fall den første potte, blir nog en til etter hvert. Den smaken klarer jeg ikke en sommer uten, perfekt klippt på ovnstekte poteter blant annet.

Og det grå i bildet, ett gress? Nei, faktisk ikke, det er en urt! Etter at jeg fant den fikk jeg gå alene rundt gartneriet, jeg luktet vel helt enkelt for sterkt for de andre. Jeg måtte jo smake på den..

En Tulbaghia violcea, en plante som smaker herlig av hvitløk, sterk smak, men den er ljuvlig. Ettersom jeg misstenker det kommer bli klippet rett kraftig av denne så måtte jeg jo bare har to, ikke sant?

Den ene setter jeg antagelig i kjøkkenhagen, den andre tenker jeg beholde i en potte tror jeg, så får jeg se om den overvintrer, inne eller ute… Hvitløks kaplilje, wild garlic…Denne falt jeg for, spennend med nye planter synes jeg. Imorgen blir det planting, nå er det seint, og kaldt!, frosten som enda ikke kommet kommer kanskje inatt? Men nå er det lovet +1 grad, ikke minus..

Ingen kommentarer: