mandag 18. april 2011

Tenk idag skiftet bjørken farge til grønn!

-‘Den tiende mai slår bjørken ut!’, det sa en gammel mann jeg kjente. Han har nå vart borte i mange år men hver vår tenker jeg på det. Hittil har han mer eller mindre hatt rett, det har jo skjedd at bjørken skiftet mot grønnt to dager før, men tre uker!! Det er utrolig. Kan ikke huske at det skjedd, når våren først kom iår så går det jammen sjappt i naturen.

Mye jobbing på meg disse dager. Det har vart sommervarme idag, ungdomer (og nabodamer!) har gått i kortbukser og singlet. Selv har jeg setat bak et kontorsvindu og snøfset, klødd meg i øynene og hostet hver gang jeg skal svare i telefon. Bevis nok på at bjørken utenfor vindu bare ble grønnere jo lenger dagen gikk.

DSC_0005

Vel hjemme i ettermiddag konstaterte jeg at også knoppene på syrinen begynner å bli nok så store og kraftige, att min Omphalodes verna, vårkjærminne?, har begynt blomstre. Den er ny fra forrige sommeren og vokser meget sprett i kassene.

Den første anemone blanda blomstret den og, men før jeg rakk gå ut med kamera i aften var det blitt mørkt og blomstern hadde åter lukket seg..For i kveld hadde jeg som mål at få malt espalieret og planken fra helgen. Nå går det så fort at clematisen snart blir grønn og da er det så trasig å måtte male.

Men ikke før hadde jeg begynnt, nåja, var nesten ferdig, så ringte vakt telefon og jeg måtte sette meg og jobbe. Det var den hageaften..Men første strøk er på plass og kanskje jeg rekker et til før påsk..

Men mørkret gjorde det i hvert fall mye enklere å få tatt et bilde av Scilla sibirica ‘Alba’, nå ser man hvordan blomsten faktisk ser ut og ikke et hvitt lys midt i linsen.

Ikke helt ulik sin søster, Puschkinia, som bare skiller seg ut med sine blå striper..

Ja, ja, en skal være glad en har et job, ikke sant?

6 kommentarer:

Gunilla sa...

Vilka härliga blomsterbilder du visar.

den tionde maj , ja det skall jag komma ihåg men då måste värmen komma rejält. Snön har nästan försvunnit helt men det finns några stora snöhögar utanför där vi bor. Det har börjat bli lite grönt på gräsmattan men det ligger snö kvar än där det är skugga, så det går inte att gräva i marken.

Kika in hos mig och anta en liten utmaning.

Ha det gott
Gunilla

Lisa sa...

Oj! Det händer lika fort hos dig som hos mig! Det är väldigt tidigt med björkar o annat, fast underbart! Det blir en lång säsong i år (det kommer mer kyla jag vet, men ändå).
Jättefina bilder du tagit ikväll. Det var smart att fota i mörkret.
Sov gott!

Marit sa...

Ja, er det ikke utrolig at bjørka er i ferd med å bli grønn! Det har den blitt her også i dag. Så vakre bilder du har tatt. Løkblomster er noe som hører våren til.

Torill sa...

ja, i dag er bjørka blitt grønn her !! Mange fine blomer på gang no !!

Merja sa...

Pollen allergi är inte kul!
Såg att min ormrot kommer med massor av blad, men inga blommor än. Den har ju så fin blå färg! Har liknande blommor som du har på sista bilden i nya trädgården. Söta.
Trevlig påsk!

Suss o Kai sa...

vilka söta vårblommor :) Kram Suss