mandag 11. april 2011

Så varmt det vart idag!

Idag har det vart så varmt at mine føtter badet i svette på jobben. Sokkene burde så absolutt blitt tatt vekk, sandaler hadde vart tingen.. Fikk i hvert fall av meg dem når jeg kommet hjem og gikk ut ved sekstiden. Fortsatt varmt, svetten lakket til tross at jeg kun hadde flanell skjorten på.

Vårsolen lyser så intens at jeg ikke klarte ta et godt nok bilde av fargen hvit, dem riktig skinner disse to.. Puschkinia Scilloides, med sine blå striper og Scilla sibirica ‘Alba’. Pussig egentlig at jeg blir så glad for mer hvitt nå, men det er jeg. Jeg liker så godt Scilla men aller best den blå.

Blå ja, så vakker syn gir kanskje ikke min blå kjøkkenhage nå lenger men det er varmt under plasten. Hvis jeg enda kunne være sikker på at det ikke blir kaldt igjen så kunne jeg begynne så. Men denne synen må jeg leve med i 6-7 uker til så det er ingen stress..

Jeg har foreløpig noen av frøsåddene under plasten. Her spirer nå Allium ‘Purple sensation’. Men vissner den ikke ner utover våren. Hvordan skal jeg da vite hvor den er. Spørs om jeg ikke må spare hele såbrettet til neste år.. eller prikle dem over i andre potter først?

Prikle eller noe burde jeg kanskje gjøre med disse og? Mine Revebjelle, Digitalis purpurea L., fra i høstes, de som ikke ble satt ut i beddene, små spirer som kommer frem når snøen forsvant. Får vel gi dem en uke i hvert fall slik at de rekker trekke pusten før jeg gjør noe..

Den lille reolen på baksiden er også full av såbrett og potter. Der oppdaget jeg denne lille spire, Digitalis parviflora 'Chocolate'. Håper den tar seg, av hele den frøpåse jeg sådde i fjor ser jeg kun to små spirer nå, men kanskje det kommer fler? Jeg synes den ser så lekker ut at et eller annet sted må jeg da kunne finne plass åt den.

Sjekk denne da! Ser ut til å helt mangle bakkekontakt, men den er ikke alene. Her spirer fler av mine frø fra Geranium Pheum ‘Samobor’, den vakre brunnävan jeg forelsket meg i forrige sommer.

Jeg innser langsomt at jeg kommer å få lide valgets kvaler om litt, for der hvor frøene spirer skal jeg jo ha noe annet.

Yiah! Våren er her! Er det ikke herlig å ha slike luksusproblem..

4 kommentarer:

Marit sa...

Ja, det har vært et herlig vårvær de to siste dagene. Det var hele 21,5 grader her i går og nesten det samme i dag. Men i morgen melder yr om bare 3 grader og snø i indre strøk av østlandet. Håper ikke det blir her...
Du har så flotte blå karmer. Der kan du nok få til mye fint fremover.

... sa...

Veldig kjekt med plastlokkene på kjøkkenhagekassene. En flott ide!

Ja, scilla er nydelige, jeg har bare blå, likte veldig godt din hvite.
De har såvidt begynt blomstringen her også :)

krepsemor sa...

Kassene med plastlokk over var jo geniale! Selv har jeg bare hønsenetting over mine to kasser, men det er for at ikke hjorten skal forsyne seg av dem =)
Allium bør visst ikke prikles, leste jeg på hagEgal. Vi må i så fall flytte hele dotten over i noe større! Kanskje det gjelder alle løkplanter?
Så heldige dere er som har så fine temperaturer! Her er i skrivende stund 3,9 grader!
Ha en fin tirsdag, Mia!

josimo sa...

Så praktisk du har gjort det for deg selv i hagen. Gleder meg til ilder der alt dette her står i blomsterflor.

Ønsker deg en fiiiin uke