tirsdag 26. april 2011

Hva rekker man på tre timer etter jobb?

Man rekker faktisk en del og enda ikke så mye som man skulle ønske.. I kveld har jeg satt mine poteter. Leste tilbake på bloggen at jeg satt dem samme dato i både 2009 og 2010, så da så, våren kom tidlig så jeg forsøker igjen..tvi,tvi.. Min ene Onkel (selvfølgelig en gammel bonde..) fortalte meg nå i påsken at setter jeg en liten potet så får jeg en stor tilbake, setter jeg en stor potet så får jeg mange små. Dele poteten går bra så lenge hver bit har øyne og hvert øye blir en potet. Snittflaten trenger ikke tørke eller pudres med noe, det skal bare være å sette den rett ner i jorden. Så får vi se da. Jeg hadde noen store og noen små. Delte på tre poteter i to og satt. Nå er det bare å vente..

Så rekker man fjerne jordbærplantene som hadde disse hvite fluene, jordbærmellus, når jeg først bestemt meg er det ingen vei tilbake. De ble tatt vekk, sammen med alle disse forbask-..-e bringebærskudden som kommer overalt. Jorden ble spadvendt sammen med Helgjødsel, kanskje ikke helt økologisk ser jeg, men..  Så rekker man å så litt frø etter å ha vannet litt på forkant. Litt frø altså, jeg satt ikke mer enn 7 mangold frø for eksempel.

Først igang i kjøkkenhagen så fjernet jeg like så godt jordbæren herifra også, sammen med bringebær. Her har jeg aldri helt visst hva jeg skal ha for på enden av kassen sitter en espaliert rips, den tar litt plass den og. Men siden jeg har så mange bondebønner å sette kan jeg like så godt forsøke med noen her og. Samme behandling og på med fiberduk.

Så mye mer rakk ikke jeg i kveld, man skal jo kose seg med jobben. Fant i hvert fall ut at en del av sådden fra forrige helg har spirt.

Spisskålen som jeg sådde kommer med en spire fra hvert eneste frø. Planteavstand 60 cm stemmer ikke helt.Her må jeg luke vekk en god del men jeg venter litt til, kan jo hende jeg trenger en plante et annet sted.

Reddik og spenat. Kommer pløtslig på at jeg jo skulle så rødbeter her og, de frøene har jeg glemt få hjem..

Komatsuna & Pak choi. Her har jeg plass til fler frø eller kanskje jeg setter dit en eller annen spisskål? Er det ikke deilig at det enda er tidlig på sesongen, mange planer kan fortsatt smies og forandres.

Ja da, bære eller briste. Jeg kjøpte med en slik krydderpotte med timian hjem fra butikken idag. Uviss fremtid er da helt sikkert, fra grønnsaksdisken rett ut i kalde luften. Går det så går det.

Jeg fant forresten en løk blant alle jordbærplantene jeg tog bort. Den hadde to stengler men da jeg tog frem den delte den seg i to. Lurer sterkt på om det ikke er noen gammel rest fra en hvitløk. Satte i hvert fall ned den igjen ved siden av timianet.

Nå begynner også bærbuskene skifte over mot grønn. Snart kan en nesten ikke lenger huske hvor kalt, tomt og trist det var med nakne stammer og greiner. Herlige tider ute nå!

3 kommentarer:

krepsemor sa...

Så dyktig du har vært på de tre timene du har jobbet i hagen =) Effektiv er du! Jeg har bare priklet litt i drivhuset. Kom litt sent i gang, men fortsetter i morgen! Mange flotte grønnsakspirer hos deg nå! Lykke til med sådden!

Torill sa...

Synest også at du har fått gjort mykje på få timer. Og enda til eit blogg innlegg.Rart å tenkja på at snøen låg lengre hos deg men no har liksom hagen din tatt igjen min !! Og dette med kjøkkenhagen....har noko ugjort arbeid der ja !! Du er så systematisk og flink. Har litt å lære her ser eg. Ha det godt.

Unknown sa...

Det må jeg si 3 timer og få unna alt det + blogg.
Jeg har begynt med kjøkkenhagen jeg også men det spirer ikke ennå.
Ha en fin dag Marit.