lørdag 30. april 2011

Brunnävafunderingar..

Sån lite varstans i min gräsmatta (ja, den lilla jag har kvar alltså) har det dykit upp några nya okända små fröspiror. Nu var jag ganska säker på att jag känner igen mitt ogräs, har ju beskådat dom på nära håll många år, men den här är ny. När jag ryckt upp flertalet slog det mig; var det inte någon som skrev att hon inte ville lägga brunnävan, Geranium phaeum, på komposten, just för att det frösår sig så lätt?

Om det stämmer kan det kanske förklara varför jag har sån tur med mina självsådda frö. I den här lådan har det kommit många, det samma med dom jag sådde direkt i jorden i köksträdgården.

 

Visst är den underbar, och jag vill verkligen ha flera, men jag kan ju inte ha den i hela trädgården.. Kan det verkligen vara en planta som lagar allt det här ‘ogräset’ i min gräsmatta?

2 kommentarer:

Marit sa...

De er gode til å formere seg de phaeumene, nesten for gode. De frøsår seg meget lett er min erfaring. Men de er jo søte også, så du har i hvertfall en pent ugress! ;-)

Helena sa...

Hm ser nästan ut som revsmörblomma?!Fasst ett av bladen är ju lite lik en näva..Jag har brun nävan o den frösår sig ju hejvilt.Tom på en ängskulle jag har!
KRAM från mig!