torsdag 14. april 2011

Blå, blå Iris

Her går det slag i slag føles det som. Idag har mine blå Iris reticulata slagit ut. Disse er de jeg satt forran det gamle epletre i rosenhagen. Virkelig en herlig syn.

Det er litt lustig å tenke på hvor liten en blomst kan være for å vekke en sån glede hos meg så her års. Egentlig er det jo kalt og tomt i hagen, allt ser halvdødt ut og det ligger fortsatt klatter med snø på ulike steder, men det er så godt å se disse solstrålar, som jeg har ventet og lengtet.

Disse planterte jeg i høstes og var usikker på om de kom til å overleve hos meg. Nå kan jeg jo begynne planlegge hvor jeg skal sette løken som var i potten jeg kjøpte tidligere iår, den må da ut den og.

Idag var det sol men det blåser fortsatt den der kalde vinden som gjør at man trekker inn igjen etter en time eller to ute om kvelden. Jeg har istedet priklet litt fler av plantene, det finnes bestandig noe grønnt å henge fingrene i, hvis en har lyst. Fikk også sått de siste blomsterertfrøene jeg vant, midten av april skulle være en god tid til det har jeg lest, tidligest 6 uker før..

19 kommentarer:

Anonym sa...

De var utrolig fine! Fantastisk farge.

Våren er deilig :)

November- symra sa...

Snøen hos deg, ser jeg, er nesten borte nå. Mine små iriser har vært avblomstret ganske lenge nå, de står jammen ikke lenge. Et veldig hyggelig gjensyn hos deg, de er så utrolig fargesterke og vakre!

Marit sa...

Så vakre de er! Jeg har mange iris, men ikke de. Jeg har alltid innbilt meg at de ikke er herdige nok. Men siden du får de til, så må jeg bare prøve de til høsten. Herlig farge på de :)

krepsemor sa...

Åhh, nydelige! Mine blomstrer sikkert i morgen. De var nesten utslått i dag!
Nå går det slag i slag med vårtegn! Herlig!

Marit sa...

Herlig blåfarge! Og nydelige bilder! Skjønner nå at jeg må få meg et bedre kamera. Mine våririser ble ikke så fine på bilde... ;o)

Bille sa...

De er så flotte! Jeg skal snart til feriehagen, hvor jeg har noen våriris, og håper de ikke allerede er avblomstret (eller spist opp). Det er moro når løk virker :-)

Edgar sa...

Oj, så fine! Herlig med disse som er tidlig ute.
Jeg plantet også mine som ble kjøpt i potte, men det har ikke dukket opp noe her ennå.

... sa...

Åååå, de er nydelige! Virkelig en flott fargeklatt i vårhagen.

Gjett om jeg vil sette våririsløk til høsten (for det er løk? som plantes om høsten?) Iris rectulata, jeg skal skrive ned navnet :)

... sa...

...reticulata var det, greit å få navnet rett :-D

Utsikt mot Lurfjellet sa...

Aldeles skjønn blåfarge på de irisene! :)

Torill sa...

Kjempefine iriser. Desse som kjem så tidleg, innimellom det svarte, og visne, og kanskje snøflekker som hos deg, skaper ein spesiell glede som ikkje kjem seinare når det bugner av blomer !! Takk for navn på Bergeniaen. Har svart litt på det om blad på min blogg.

Stephanie sa...

They look sophisticated. The small dash of yellow and the petals are quite extra-ordinary.

Unknown sa...

De blå irisene er helt nydelig heldig er du som har dem.
Ha en fin dag Marit.

Malgorzata Ingstad sa...

Kjære deg - det er jo nesten som i Provence! Bare spør Anne Åshild - det er hun som har smittet oss med det landet. Også der har jeg sett massevis av høyreiste iris - men å få det til på Konnerud er ganske stor bragd. Nydelige!!

Gunilla sa...

Vilka otroligt fina irisar med en sådan lysande blå färg.

Önskar dig en riktigt fin vårhelg
Gunilla

Nanne sa...

Utrolig nydelig.......
Tenk hvilke vakre opplevelser i planteverden vi har foran oss.

Vivishagerom sa...

Flott vårblomst som skaper glede i hagen. Fantastisk blåfarge! Jeg har bare to, men er veldig stolt av dem!!
Ønsker deg en flott påske. Klem

Bea sa...

Åhh...så ljuvligt blå färg på Irisarna!
Nu kommer alla små guldkornen i rabatterna, vartefter all snö försvinner - härligt!
Ha en fin helg! /Bea

Lisa sa...

Så häftigt att följa trädgårdslivet hos dig! Mycket snö ena stunden och nu blommar irisarna! De är så vackra så det nästan gör ont.
Fredagsmys!