onsdag 29. september 2010

Ikke alle planter kommer med blomst

 

Jeg har jo handlet inn så mange nye stauder i løpet av de siste to sesongene at jeg ikke bestandig husker på hva. Nå som høsten er her har jeg god tid å få ryddet i listene..

Slik som denne, Teucrium hyrcanicum, den står ikke nevnt i være seg min svenske, norske eller danske staudebok. Men på nettet finner jeg ut at det engelske navnet er; Caucasian Germander og svensk; Axgamander / Gamander.

 

Den blomstrer i juni-juli og skal bli ca 50 cm høy. Den liker full sol og hva gjorde jeg? Jo plantet den i en av hagens mørkeste mest skyggefulle bedd, i Lunden inntil garasjeveggen. Neste år, hvis disse to små stengler klarer å overvintre skal den flyttes over i staduetrappa som er en av de mest solrike bedd jeg har i hagen. Har lite tro på herdigheten så dette er nokk det siste jeg ser av den.  Pussig egentlig at den kom så pass som den har gjort..

Her har jeg forresten en massiv innsats å gjøre til neste år. Beplantingen her har aldri vart i fokus og ser helt miserabel ut også om sommeren. ..

1 kommentar:

Margrethes hus og hage sa...

Får håpe den klarer seg gjennom vinteren :)

Synes bedet ditt ser fint ut, jeg! Du skulle sett her hos meg... Har ikke luket noe særlig i hele sommer, og nå strekker ikke tiden til. Godt det kommer en ny vår om ikke så lenge. Til neste år skal det ordnes langt mer i hagen enn det jeg har fått gjort denne sesongen.

Ha en finfin dag :) Hilsen Margrethe