fredag 16. juli 2010

Nå holder det! - sier mannen ja…

spaljéen mot Trattorian

Her i den ene kassen ved espalieret som skiller Trattorian fra baksiden har jeg hatt en Sar,  plantert i midten, både fordi den har flotte blå blomster og fordi jeg i tillegg til å ha Sar i urtehagen også trengte noe til å fylle ut beddene med og denne er jo riktig pen, men, blir fort lang og stranete hvis en ikke klipper den godt tilbake hver vår. Jeg har gått hele sommeren og lurt på en klatterrose her i stedet da den clematisen som jeg planterte i midten til slutt ser ut til å ha fått fart ( benmel gjør underverker med både roser og clematis). Tenkte jeg skulle flytte en av mine andre røde klatreroser hit forrige uke men når jeg skulle sette ner spaden fikk jeg meg mitt livs overraskelse!

satureja

Satureja Hortensis eller Satureja Montana, Sommersar annuell plante med violette blomster eller Vintersar perenn med hvite blomster? På min etikett står det kun Sar, den smaker Sar og kommer igjen år etter år, ergo er det en perenn, men den har da vederbørligen feil farge på blomsten, hvilket egentligen borde gjøre den til en enårig sommersar..

satureja

Here, by the espalier separating the backyard with my Trattoria I have planted a Savory, not only a tasty herb but also a beautiful plant, well worthy a place outside the herb garden as well. This sample had to go since I have been planning for some time to plant a rose, a climber, here instead. Thought I would do so last week but to my big surprise I had a habitant underneath, I noticed a yellow reptile eye glancing towards me when I lifted the stalks of the plant up to have a better angle on my tool to dig with.. No chance I would continue! Now the toad seems to been moving elsewhere.. and I got myself a beautiful climber, Alchymist, and it just leave me with the problem of finding a new spot for the Savory.. and that is indeed a problem nowadays.. ENOUGH ! my husband cried out as I arrived home today with my last few newcomers..

paddbesök i trädgården

Jupp!! Der under bladen var en padda,  jag satt nære på spaden rett ner på den, pløtslig så glante et reptiløye mot meg. Så, padden fikk bli kvar der og det fikk planten også. Men, nå har den funnit et annet sted å grave seg ner for han er i hvert fall ikke kvar hos meg.

Alchymist klätterros

Alchymist klatreros er nå plantert i midten, så den HER og falt pladask, dette var rosen for meg, etter å ha sett den ‘live’ ble den så min idag og Sar’en venter på en ny plassering.. hvilket nokk ikke blir helt enkelt, det begynner å bli rimlig fullt rundt om i alle bedd – NÅ HOLDER DET !!! var utropet til mann min når jeg glad i hågen etter et regnig hagebesøk og på følgende hagesenterbesøk kom hjem og begynnte pakke dagens fangst ut av bilen.. Sant, nå holder det, eller så må jeg begynne å selektere hva jeg kan kvitte meg med..

Heuchera hybrid 'Autumn leaves'

Heuchera hybrid 'Autumn leaves'

Sedum hybrid ' Matrona'

Sedum hybrid ' Matrona'

Eryngium planum Eryngium planum

Eryngium planum

Geranium himalayense 'Gravetye'

Geranium himalayense 'Gravetye'

Aceana microphylla 'Kupferteppich'

Aceana microphylla 'Kupferteppich'

Aceana microphylla 'Kupferteppich' 

Artemisia absinthium

Dessuten fikk jeg med meg en Artemisia absinthium fra min hyggelige hagetur og den fyllte opp den siste lille flekk av fri plass jeg hadde. I det store hele er jeg fornøyd med dagen som til tross voldsomt regnskyll viste seg i bli riktig fin dag og solfyllt  kveld. Siden søndags har vi fått 50 mm nerbør, idag var nemlig regnmåleren fylld når jeg kom hjem.. Det er da enda godt at den eneste snøen hos meg nå er den som vokser over buen i staudetrappa.

 Clematis 'Summer snow'

Today I went visiting a beautiful garden and on my way out I found myself with a Absinthe wormwood. There went the last little bit of empty space in my flowerbeds..There has been plenty of rain since Sunday, luckily for me the only snow I have nowadays is the Clematis Summer Snow ..

5 kommentarer:

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Frøstjerna er den gamle som har fått ny plass.
Ophiopogon er kjøpt på Plantasjen ja, men utvalget var utvanna og plantene vanskjøtta. Kjøpte også noen av plantene på en ikke-kjedebutikk som heter Slettevold.
Tror det blir bra!
Ser ut som om du har kjøpt nok....ut i fra bildene å bedømme.
Og hvilken gjest du har fått. Jeg foretrekker frosk da!
Bøkene er kjempeflotte. Håper du får tak i den du vil ha - i Sverige!

Mari Anne sa...

Hager er heldigvis levende, det fødes og det dør. Snart må noe deles, eller du blir lei av det og da skal du se at du finner plass til mer.

Men jeg er imponert over hvor mye fint du har funnet plass til.

Linda sa...

Flott hos deg:) Nydelig klematis, den står på ønskelisten min:)
Mannen her har også prøvd å si at det er nok, men... når jeg ser noe jeg vil ha, så finner jeg alltid en plass, og jeg har da mange uutnyttede plasser:)

IngunnBW sa...

Skal si Summersnow trives hos deg! Håper min blir like frodig og flott neste år når den har fått etablert seg på sitt nye sted :)
Du fikk jo med deg både det ene og det andre fra Plantebørsen i går, man finner alltid et hull å plante det i. Stiklen tar seg fantastisk ut gjennom markolinsen din :)
Så moro med Sar'en din som er verken det ene eller det andre, men litt av dem begge :)
Nydelige bilder fra haven din!

Bente sa...

Så mye fint du har i hagen! Man finner alltids plass til "bare en liten en, til". He he.

Takk for din hilsen på min blogg, forresten. Jeg har dessverre ikke navnet på min Geranium. Den er gammel, og har vært delt flere ganger.

Klem fra Bente