tirsdag 13. juli 2010

Kjøkkenhagerapport..

potatis potatis

En liten rapport, nå har det vart varmt og innemellom har vi fått litt regn siste dager, før det hadde jeg vannet så tilsammen har kjøkkenhagen i hvert fall fått ca 40 mm, det og varmen har satt fart på voksten.. Mine poteter iår er et litet prosjekt i seg selv, jeg har fire kasser og alle fire har jeg behandlet forskjellig. Forskjellen mellom den som kun har fått gressavklipp og den som både er blitt kupet og fått kompost er merkbar. Men som svigermor sa så er det ikke sikkert at størrelsen på potetgresset stemmer med hva som er under jorden.. Gulerøttene har satt fart, men de står fortsatt for trangt, utifra størrelsen på roten så lurer jeg på at kanskje vente med å tynne en uke til, da kan vi spise dem som minigulerøtter..

morot morot

I have been watering and there has been some rain last week, together with the warmer weather we have had things starts to grow. My potatoes are in different sizes since I’m trying out different ways to grow them, but the grass doesn’t tell the whole story, there might as well be different sizes of the potatoes.. Carrots are to close to each other but if I wait for another week I might be able to harvest some small baby carrots to eat..

Litt forskjell på vinkel i kjøkkenhagen, ene siden er nokk så glis på vekst og den andre hvor erter og bønner er har blitt til en djungel..

Different parts of my kitchen garden, some open and with plenty of light, others where my peas and beans are like a jungle..

Dette er noe av det jeg sliter med iår, disse ekle små åkersneglene jeg kan takke de 420 tagetes som jeg fikk forrige sommer for. De er ti ganger verre å plukke vekk enn Iberia snegler. De små babisene er ikke mer enn et par millimeter men klarer jammen gjøre stor skade like vel. De sneglene jeg plukker går en søt død i møte, nikotindøden. Jeg har dem opp i mitt askebeger med vann, der dør de direkte!

åkersniglar askkopp

Small snails are like a pest now, thanks to all those Marigolds I planted last year. Well, no mercy shown, they will die in a pleasant nicotine cloud after being placed in my ashtray with water, very efficient.

rucculablommor

Dette er kanskje i seg selv litt tragisk at min Ruccola har gått opp i blomst, men nå har jeg oppdaget at disse blomster er en ren delikatesse og passer ypperligt i salater, litt sterk smak som setter piff på den. Jeg lurer på å plante ruccola neste år bare for å få blomstrene. Lykkeligvis er det fortsatt godt om knopper.

ruccolablomma    

Spicy flowers from my Ruccola lettuce, they are so tasty I think I will grow them next year for the flowers alone. Looks good in a salad as well. Other flowers to enjoy, not for eating though, black Cornflowers and dark Sunflowers ‘Ruby’ are starting to bloom..

svart klint 

Kornblomst i nesten sort farge og solsikkene ‘Ruby’ (som jeg sådde inne i våres, og faktisk vokser riktig bra nå ) setter litt blomstring i kjøkkenhagen også, men disse skal jo selvfølgelig ikke ner i salaten..

solros 'Ruby'broccoli   

Da er nokk disse mer spiselige, broccoli, pillererter og sukkerter med knopp. Bønnevikken blomstrer også uavbrutt og nå begynner det komme bønneskolmer også. Ser frem mot å smake disse, det har jeg aldri gjort..

pillerärter sockerärter

Better eating those flowers of Broccoli, or the fruits of the pea flowers.  Now there are beginning to be beans, I’m looking forward to taste them..

sukkerertbønnevikke bønnevikkeböna  rödbeta sallad

Rødbeter og sallad / Beets and Lettuce

majs majs

Mais / Sweet corn

jordskokker

For en djungelfølelse !

Jordskokker / Jerusalm artichokes

Welcome to the Jungle !!

2 kommentarer:

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Mia!
Jag tokälskar dina blå lådor, så vacker mot allt det frodigt gröna.
Och ännu mer intressant är de där murade facken du har. Har aldrig sett något liknande tidigare... Hur har du gjort dom? Har du berg som underlag, eller?

Ha det gott, idag regnar det i Paradiset:-) Hillevi

Christin sa...

For en flott kjøkkenhage du har. Det blå passer så godt mot det frodige grønne.
Ha en fortsatt fin dag :)