fredag 2. juli 2010

Kjøkkenhagerapport..

DSC_0023

Nå er det lenge siden en oppdatering fra kjøkkenhagen. Jeg klarer ikke være på alle steder samtidig, det er bare konstatere så jeg får prøve holde fokus på et sted av gangen. Etter å ha hatt noen uker her blant grønnsaker ble det mere gøy med blomster. Dessuten så er det ingen særlig fart på grønnsakene, de vokser så dårlig at det ikke føles så spesielt gøy heller, særlig ikke etter at jeg har vært hjemme å sett på pappas grønnsaksodlinger, dem var så fine at de kunne selges på torget direkte. Så idag har jeg vannet, det kom knappe 15 mm når det regnet i onsdags, ellers har det ikke kommet noe siden jeg vannet sist og det er bortemot ti dager siden. Nå går spredern for fullt. Jeg fant ut at jeg skulle prøve med kalk, kanskje jorden er sur ? Jeg har jo bare pøset på med kugjødsel og kompost, i våres ble det med Algomin, men jeg trodde det innehølt kalk ? I hvert fall så har jeg gjort det så nå får det bara stå seg til..bondbönor & jordärtskokkor

Now there has been a long time with no report from my kitchen garden. Could be since I focused more on my perennials lately or the fact that there isn’t really that much going on in this area. Don’t know, might be that it’s been to cold, or to little water/ rain, only some 15 mm for the last ten days.. I feel like a total failure when it comes to this kitchen garden, vegetables isn’t my thing. Especially after being home visiting my parents and been able to admire my father’s vegetables it feels extra hard to enjoy this sight, his were really something. Well, I came to the conclusion that chalk might help, I haven’t added that to my soil for a few years and thought it to be to acid, worth a try or a total failure..

ärter

Erter/ peas & sukkererter / sugarsnaps..

jordgubbskart

jordbær / strawberries ..

nya bönspiror

de nye bønnene / second round of beans..

dom gamla bönorna

første runden bønner / the first beans..

rödbeta

rødbeter / beets ..

nyvattnad sallad

salat / lettuce ..

några stackars få rädisor

noen få redikker / some few reddish..

potatis

poteter / potatoes . .

kragarna med lök

fire kasser med løk / four squares with onions ..

broccoli

broccoli..

 

majs och annat

Jeg leste forrige år at hvis maisen er knehøy til fjerde juli blir det skørd, da kan jeg bare glemme det, dette må være knehøyden til en toåring..

If my sweet corn had reached knee height by the fourth of July I red last year, there will be a good harvest. No chance by me, this must be the height of a two years old then..

druva

Jeg aner ikke om det er den sure jorden jeg gav til min drueplante som har fått den å vokse så voldsomt, men det er ingen blommer iår, i fjol hadde jeg dem allerede i sluttet av mai. Tror nokk jeg klipper tilbake rankene likevel..

Could it be the acid soil I added that made my grapes to grow this much. Sadly though, there aren’t any flowers this year..

gräslök 

gressløk / chives..

rädisor

noe spisbart ble det i hvert fall / at least something to put in my mouth..

2 kommentarer:

Vilt og vakkert sa...

Herren i huset lar seg imponere av anlegget ditt!!!!! Mye arbeid, er hans kommentar ;:OD)

Stephanie sa...

I think your harvest is going to plentiful soon! (not just a basket!)