mandag 12. juli 2010

Clematistrøbbel ??

Clematis 'Mrs Cholmondeley'

Dette ser ikke helt greit ut, oven er blomsten som kom på Clematis 'Mrs Cholmondeley' forrige år, på høsten rett etter jeg plantert den. Under er 'Mrs Cholmondeley' slik hun ser ut nå. Bladen er så lyse, nesten gule ! Hvorfor? Og blomsten ligner jo ikke i det hele tatt, jo fargen men formen er helt annerledes. . . Nå har jeg hatt på både beinmel og kugjødselkompost, får håpe det hjelper mot fargen på bladen, men formen på blomsten ? Hm.. det er meg en gåte..

Clematis 'Mrs Cholmondeley'

Those two pictures  are my Clematis 'Mrs Cholmondeley'. On the top is a photo from last year and the other one shows how it looks today..  Something is definitely wrong..

4 kommentarer:

IngunnBW sa...

Men i all verden, noe så rart? Lyse blader tyder som regel på næringsmangel, men de forkrpølete blomstene? Det er mye rart som skjer i år, noe har sammenheng med været annet er selvforskyldt...

Linda sa...

Enig med Ninni de gulnede bladene skyldes nok næringsmangel, evt for sur jord. Gjødsling er påkrevet. Jeg blar og blar om i mine nyinkkjøpte bøker om klematis, forøvrig gode bøker synes jeg, og skal si fra om jeg finner noe. Ellers ville jeg sendt enmail tilden hyggelige mannen bak clematisdanmark.dk og sende med link til innlegget ditt, han svarer nok gjerne:)Klem

Linda sa...

Jeg fant faktisk et bilde som kan ligne på det som har skjedd med blomsten din, og det kan se ut som det har vært snegler på ferde. I boken eller "bibelen" om klematis; "An Illustrated Encyclopedia of Clematis" På 87 er det et bilde ac clematis 'Eximia' som er skadet av snegler, og det ligner din skade. Så da skulle alt være i orden med selv planten:) Men sjekk gjerne med Henning:)

IngunnBW sa...

Hva du finner ut, Linda! Flink du :)