mandag 28. juni 2010

Nye venner hjemmifra

 Paeonia tenuifolia

Et litet stykke av min fars Dillpion ble med hjem fra Sverige etter midsommerfeiringen. Den har jeg prøvd få seg at like sin plassering her på Østlandet av Norge tidligere men har ikke lykkets, nå prøver jeg igjen. Fikk også med meg noen frøkapsler jeg har tenkt å så, fullt på det klare at det tar flere år før en pion spirer.. Så var jeg på hagevandring hos I., for en underbar liten hage, hun hadde nokk flere planter på mindre plass en det jeg har.. I hvert fall kom det med en nydelig liten blåhjelm hjem, men blåhjelm er kanskje feil namn, for denne skal ha små gule blomster og en mer buskaktig form, har dessverre glemt hele namnet og finner den ikke igjen på nettet..

aconitum

Midsummer celebrations at home in Sweden resulted in two newcomers, first one Paeonia tenuifolia, a fern leaf peony, and from a friend of my father’s a different kind of Aconitum, which has small yellow flowers and a more bushy like growth. Unfortunately I forgot the whole name..

2 kommentarer:

Helena sa...

Så fantastiska bilder du har på bloggen. Ren njutning att läsa och se allt. Âr du trädgårdsmästare?

Meta sa...

Hallo igen !
Nu är jag här igen.Hoppas att dillpionen blir lika fin på höjden som den är här hemma. Men du lyckas ju med allt som du sätter i jorden. Ha en fortsatt skön ferie.
kram mor i busken