søndag 9. mai 2010

En aning vondt i ryggen idag..

baksidan väggrabatten

Så her ser baksiden ut etter helgens innsats, jeg skal inrømme at jeg har en aldri så liten aning av vondt i ryggen faktiskt. Hvorfor? Jo, for det første så her jeg vart og kjøpt mer plank og heller til prosjekt baksiden ( mangler fortsatt mange, mange heller..), syntes faktisk beddet inntil husveggen såg både ryddigare ut og og passet bedre inn for ikke å si lever et mindre skummelt liv for vilsekomne føtter hvis den hadde en kant. Akkurat nå er det bare en enslig påskelilje som blomstrer i det beddet, men nå sprikker både gullkorg og løytnantshjerte ut hvert øyenblikk. Det samme gjelder en av de utallige Allium jeg plantet, aner bare ikke hvilken dette er, skal bli gøy å se.. må bare snike inn en bilde av min aurikel som blomstrer nå, den som fikk komme tilbake inn i varmen, og den lille blå blomsten jeg plantet i fjol som jeg for mitt liv ikke husker navnet på..

gullkorg löjnantshjärta   gul aurikel kommer inte ihåg namnet

After spending the whole weekend in garden my back aches. First of all I laid some more ‘stones / bricks’ ( still plenty to go..)  and built some more frames. I think it looks more tidy this way.

Allium

Så min lille Puschkinia, som måtte flytte fra plassen sin inntil husveggen, for den havnet utenfor rammen, nå er den plantert under hengeseljen og får vente på neste vår.. Planken jeg kjøpte var akkurat ikke lang nokk, og jeg fikk bedre plass ved vannkran, to fluer i en smekk altså..

Puschkinia

Men den store anledningen til sår rygg synes her..

  DAMM !!

Jippiiee!! Etter et år av tanker og funderinger ble det til slutt en damm på meg ( takk for bursdagsgaven svigermor :). Det ble ingen opphøyet firkantete damm som jeg først tenkt, men denne nyreformete ( 120x90x50 cm ), jeg tokk med min yngste sønn til Bauhaus og vi ble enige om denne. Hva vi ikke klarte enes om er; Gullfisker og fontene. Kan man ha dem sammen? Tåler fisken en damm med pumpe i ? Vi er tre mot en her i huset, tre vil ha fisk og en vil ha fontene, det beste hadde vært hvis vi kunne ha begge.

 dammendammen

Well, the main reason for my backache is this pond, finally, but someone ( read me ) had to dig the hole to put it into.. Now we disagree as to weather we shall have gold fishes or a fountain or even better both. I’m not certain if it’s possible, is it? I also built two more smaller frames, one in the middle of the ‘stones’ containing two of my Hosta and one closer up to my rose garden, of course with a new rose, Bella Rosa, and some new strawberries, since I had to take my others away from the kitchen garden.

baksidan Hosta och Phlox

I midten av hellene ble det plass til en liten ramme hvor jeg kunne sette mine to Hosta som jeg måtte fjerne fra veggen, dem og en Phlox faktiskt. Tror det blir fint, blir nokk som en stor tue midt på gulvet. Tredeje turen ut denne helgen var etter mer plantejord, torv og kugjødselkompost. Den måtte jo bare resultere i noen nyinnkjøp. Som denne rødbladige Euforbia amygdaloides ‘Purpurea’, ikke helt planlagt men jeg har jo litt plass igjen i den store rammen.. Nå, jeg snekret en ramme til når jeg først var igang, nærmre rosenhagen. Må jo ha noen jordbær når jeg nå fjernet de allre fleste fra kjøkkenhagen, det ble 10 Korona. Så fant jeg en rose, Bella Rosa, en buskrose med mørk rosa blomster.  Da kunne jeg jo like så godt sette ned mine to tigerliljer også..

Euforbia DSC_0077 9 10

Jeg synes nokk jeg fikk gjort masser i løpet av helgen .. jeg fikk da beiset rammene også :)

baksidan sett från trattorian

Enough for one weekend I think.. and I did paint those frames as well :)

20 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis med dam!! :) den var flott!! glem fisk.. masse arbeid.. fontene er tingen!! finn en som vannet sildrer fra.. så deilig og beroligende :))

Skjønner godt at ryggen verker :)) hjelp for en hage du har!! helt fantastisk!!

Ha god natt med deg :) klem fra mæ

krepsemor sa...

Så flink du har vært, Mia! Da gjør det ingenting om det gjør litt ondt i ryggen, ikke sant? Gratulerer med dammen! Tenk om du kunne ha både gullfisk og fontene! Jeg aner ikke hvordan det vil virke, men noen vet vel? Gullkorg har såvidt begynt å få knupper hos meg, så her går det tregt! Selv om snøen lå lenge hos deg, har det jammen kommet langt likevel! Men dere har vel bedre temperatur? Her snør det igjen, og gradestokken viste 2.5 grader i dag!!! Kan bli deprimert av mindre....Ønsker deg en fin uke, Mia!

Christin sa...

Så utrolig effektiv du har vært i helgen, ikke noe rart at ryggen verker.
Dammen er kjempefin, så snill svigermor du har :)
Du får ta en pust i bakken nå og hvile ryggen litt.
Klem fra meg

sweetbay sa...

You did a lot of work this weekend! It looks great.

Stephanie sa...

Mia, you are such a pro when it comes to gardening ;-) I love what you doing for your garden. Nice mixture of ideas here. Btw, I like that greenish blue little flowers. They look so unique.

Mia sa...

Vilket jobb du har, hoppas du har tid att sätta dig och njuta lite också. :)

Angående mina tulpaner, de är delvis nya lökar från förra året men också en hel del från året innan. Några ynka tulpaner fanns också här när vi köpte huset för två år sedan. Länge tyckte jag att det bara var blad men sen plötsligt var det knopp överallt. I höstas grävde jag ner lite extra sand som dränering runt lökarna och gödslade med benmjöl. Kanske var det det som satte fart på dem. :)

Annika Christensen sa...

Förtår varför du har ont i ryggen.
Vad fint du har gjort...
Flitens lampa lyser över din trägård.
Jag har också ont lite här och lite där. Putsade alla fönster i växthuset.. puh..
ha en bra dag
Annika

Elsa sa...

Du har da lov å kjenne det i ryggen etter en sånn innsats. Du har gjort en kjempejobb.
Gratulerer med ny dam:)

Mia sa...

Ikke det minste rart at du har litt vondt i ryggen! Jeg er også litt mør i kroppen etter helgens arbeid i hagen. Men så deilig som det er å kunne pusle og ordne igjen etter en laaaang vinter!

Du Mia, jeg har nokså dårlig samvittighet... for du har spurt meg (sensommeren ifjor, tror jeg..) om plommetreet mitt, som produserte samme type plommer som din. Men, jeg har klart å rote bort lappen til treet, så jeg er nokså flau over ikke å vite typen, selv om vi har plantet den selv... Derfor fikk du aldrig svar. Men jeg får ikke "fred" (*smiler*) før jeg har fortalt deg det... tjhihii.

Marit sa...

Så flott dam du har laget! Det ble kjempefint hos deg og veldig ryddig. Ikke rart du har fått vondt i ryggen. Du får sette deg ned og nyte synet av hagen din :)

RandiF sa...

veldig fint og ryddig hos deg. Den lille blå blomsten ser ut som vårkjærminne, Omphaloides verna.

Vivishagerom sa...

Skal jammen si at du har jobba i helga. Virkelig flott hage du har. Vann i hagen er kjempe koselig og det skaper stemning.
Nå kan du trykt sette deg ned å slappe av og nyte.
Ønsker deg en flott uke.

Margrethe sa...

Gratulere med en utrolig innsats i hagen. Resten av denne uka må du jo bare sette deg ned å se blomstene springe ut. Forundrer meg over hvor langt alt er kommet hos deg! Snøen er jo knapt forsvunnet.
God bedring med din vonde rygg.

Ann-Sofi sa...

Otroligt vad du jobbat och fått mycket gjort!!! Och SÅ fint det har blivit. Hoppas att guldfiskfrågan löser sig till allas belåtenhet! - Den lilla blå - är det inte en ormöga? Med vita streck i "pupillen". En favorit som gärna får föröka sig så mycket den vill i mina rabatter.

miss marple sa...

Wow!Så fiiint det har blitt!!!ikke rart du har vondt i ryggen!!Sånne kasser er utrolig fint,jeg har gjemt unna den gamle sandkassen til barna som jeg tenkte å bruke til litt urter..hmm,får se å få ut finger'n....og så den dammen da!Sier nok som Bea;glem fisken og skaff deg fontene.Lyden av sildrende vann-aaahhh...(hvis du absolutt vil ha fisk i tillegg er nok karpe en ganske hardfør fisk...)
Lykke til og god bedring med ryggen:)

... sa...

Wow, så mye du har gjort, og så fint det blir!

Gratulerer med dam. Og god bedring med ryggen :)

Hannes hage sa...

Gratulerer med dam! Så utrolig skjønn den er!
Også så lekkert du har fått det rundt huset. God bedring med ryggen.

Marita sa...

Så flott du har gjort det, mange endringer! Dam er koselig da. Vi har fontene i vår...etterhvert og litt fisk oppi går greit skulle jeg tro. Hør med zoo-butikken, de burde vite sånt.

Nanne sa...

Gratulere! Så fint det ble. Er ikke fisk veldig utsatt i en slik dam? Katter, fugler ol.?
Jeg tror jeg ville ha foretrukket en fontene.

Den hagen din ser fantastisk ut. Gleder meg til å se den i blomst. Jeg får følge med!!!!
Klem til deg..

Vilt og vakkert sa...

Å, det er gullkorv, burde ha lest innlegget før jeg spurte!