mandag 17. mai 2010

Alliumbekymmer..

frö från 08 

Jeg har, utrolig nokk, klart å ikke luke vekk mine bittesmå frøplanter av Allium ‘Purple Sensation ‘ dom siste to åren. De ligner jo veldig på gress når de spirer og jeg er litt for glad i å luke har jeg skjønnt. Nå har jeg i hvert fall både enårige og toårige strån som står innemellom alle andra løkblad.

frö från 09

Når kan jeg / skal jeg flytte dom til varig plassering? Er det noen som har erfarenhet med små frøsådde alliumløker? Problemet er jo at om bare noen måned så har de vissnet ned og står ikke lenger å finne. Jeg skulle så gjerne fått spred dem litt utover hele hagen..

5 maj

For once in my life I managed to keep those small ‘grass straws’ from a certain death, me being so keen on keeping my garden tidy, weeding.. normally they would be all gone. Now I have both one year’s and two year’s growing. I only wonder when I can take the chance of planting them other places in garden, I would love to have them all over, just love those round balls of Allium ‘ Purple Sensation’. Any help ? suggestions ? experiences ?

purple sensation 09

 

8 kommentarer:

Asbjørg sa...

Jeg har også slike allium,men har aldri flyttet på noen,så den beste tiden vet jeg ikke.Flotte blomster er det ihvertfall!

fru Sandeggen sa...

Har du mulighet til å flytte de til et "barnehagebed" til de er store nok til å blomstre?
Erfaring tilsier at små løk blir spredd for alle vinder. I fjor når jeg grov opp hele området fant jeg småallium over det hele som hadde fulgt med når andre planter ble flyttet. Og hvilke det var husker jeg heller ikke...

Ann-Sofi sa...

Men hjälp! Plötsligt fattar jag att de gräsliknande strån som mystiskt nog poppar upp i de rabatter där jag har allium "Purple Sensation" faktiskt är - allium! Vilken tur att jag läste ditt inlägg.

Gunilla sa...

Jag har lite här och där ochså.
Jag planterar ner dessa i krukor som jag gräver ner i en låda som jag har jord i för då får de vara där tills de växt till sig.

Ha det gott
Kramen/Gunilla

Gudrun sa...

Hej Mia!
Vill du ha dem på en annan plats så är det väl bra att flytta dem kanske. Gunillas tips verkar vara bra.
Önskar dig en fin kväll och en härlig vecka.
Kram

Margot sa...

Har kikat runt lite på din trevliga blogg! Ska bli kul att följa med vad som händer i din fina trädgård!
Ha det så gott!
//Margot

Carol sa...

I wish I could help you Mia but I have never planted Allium, though I admire it in other gardens. I would think it needs good drainage. Good luck!! They are so striking in plantings. Kram Carol

Stephanie sa...

Wonderful allium! Love the colour and the 'bursting' form. It's a unique flower.