tirsdag 13. april 2010

Krokus og erteblomst..

 DSC_0015

Så har den første krokusen slått ut sine vinger i min hage også, en av mange, mange fler. Hvor jeg enn graver vekk snæen for å finne igjen mine blomsterbedd så ser jeg krokusen. Den vokser faktiskt under snøen, også om den aldri så mye er 50 cm tykk. Her snakkes det om snø idag, har hørt flere ganger at det er varslet snø til helgen men Yr.no lover mulet og 5-6 grader så det er bare å vente og se..

 krokus11 

My first Crocus has returned from it’s winter sleep, one of many, many more. Where ever I move those mountains of snow away from my beds I find them, they don’t seem to care at all being covered with that weight.. There is talk about snow this first coming weekend, let’s hope not, as I so desperately would like to have Spring now..

3

Hittade en liten krabat under en liten stein som datt vekk, og jammen ! er det ikke en liten snegl baby..

…. This little creature, found under a pebble,definitely looks like a small baby snail…2

April for et år siden var det forresten mye mer snø, så det er fortsatt håp om at kunne sette poteter 1 mai. Dette er bilder fra 11 April 2009 + 2010, jeg har så definitiv mindre snø iår !

   

Those photos show the amount of snow last year and this year. Both were taken April 11th. Definitely much less snow this year! Still a chance for putting my potatoes out the first of May.. Talking of potatoes, I have tomatoes going !! Well, inside my house, but still.. So to my sweet peas, I’m supposed to pinch the top of those plants but I’m not sure when, is this to early?

DSC_0064

Jeg har faktisk tomater inne, utrolig ikke sant ? Men jeg har også disse blomsterertene som skal pinseres, nypes, men når ? Kan jeg gjøre det nå eller skal jeg vente litt til ? Jeg vil så gjerne ha dem litt mer buskete…

DSC_0060 

25 kommentarer:

Nora sa...

Vilka härliga krokus! Tycker synd om dig som fortfarande har snö!! Här försvann sista snön i helgen och det var verkligen efterlängtat! Nu håller jag tummarna för att april inte skall överraska med mera snö - hoppas du slipper det också!

Bea sa...

Härligt Mia! Idag kunde även jag gläds över den första blomman och man blir lite salig :)att det äntligen händer ngt i min trädgårdsvärld efter en lång vinter.
Vacker scilla i ditt förra inlägg.
Nu kommer alla blommorna i rask takt och det är en ljuvlig tid vi har framöver :)
Kram /Bea

Laila -Karin sa...

Vakre krokus.
Får håpe resten av snøen snart forsvinner hos deg.
Det er ymtett om fare for snø her og til helgen.
Snegler er jeg redd for det blir mye av her i år. De har hatt det helt supert under en dyne av snø.
Klem

krepsemor sa...

Flotte krokuser, som ivrig vokser under snøen :o) Har du sånne tomater inne, som også er modne snart? Fantastisk! Mine er temmelig små enda....Må vel gjødsle mer tror jeg!
Erteblomstene ville jeg knepet ja! De bør toppes etter andre bladpar, leste jeg et sted! Mine blir sådd rett ut i kassen min kjære far har laget til meg, så får de spire når de vil :o) Men jeg må nok vente litt til med det!
Usj, snø vil vi IKKE ha mer av nå....

Hilde sa...

Nydelige bilder! Her har også krokusen sprunget ut, og vi har tatt frem litt møbler slik at vi kan nyte solen ute... Håper solen skinner noen dager til - i morgen skal jeg bare nyte litt hageliv etter jobb!!!
Hilde

AnnA sa...

Godkväll Mia!
Åh, vilken härlig djupdykning i krokusen!
Jag skall snart så mina luktärter jag med... Tiden har bara försvunnit...
Ha det!
hälsn
AnnA

Christin sa...

Nydelig bilde av krokusen!
Kan dessverre ikke hjelpe deg med erteblomsten, er ingen ekspert og googler stadig om ting jeg lurer på.
Vi får bare nyte dagne som er nå :)
Klem

Stephanie sa...

Your crocus is beautiful! Hope the rest will pop up soon to give you a bed of wonderful blue flowers :-D

Good to know that the snow is lesser now. I wish for a consistent warm climate for you. Will you be busy transfering some plants out to the garden?

Mari Anne sa...

Jeg ville så avgjort toppet erteblomstene nå. Et år gjorde hønene det for meg, og finere erteblomster har jeg aldri hatt.

Felles sjebne - felles trøst: Vi har også ganske mye snø fortsatt, men snart...

IngunnBW sa...

Knip erteblosmtene dine over andre eller tredje bladpar og fortsett med det til du planter dem ut. Fort deg, ellers vokser de deg helt over hodet og tar over hele rommet de står i!

Er det virkelig mindre sne i år enn i fjor? Det gjelder ikke her, hvitveiesen er f.eks 1 mnd senere i år enn i fjor. Kos deg videre med vårens gelder :)

Kathrine sa...

Uannsett! Det våres til,deg, Mia:)

I dag har jeg bare glodd etter gåsa i luften, det er mitt vårtegn. Men de kom bare på natten i natt...

Blomsterertene så litt tynne ut? Selv går jeg inn og ut med spirer fra morgen til kveld til herding. Mye lys men lite varme skal de vist ha. Kanskje det er trikset til deg også? Selv har jeg bare sådd erteblomst rett i jorden her.

Har forresten noen spirer av Mariatistel jeg kunne tenkt meg å gitt bort. Skal sende en til Lillehammer snart, og kunne du tenkt deg en eller to? Bare si i fra og send en mail, så fikser jeg det:-)

Og krokus er så flott! Nydelige:)

Ruben sa...

Oj, vad ljuvligt det ser ut med en sittplats i full vårsol, skyddad av snöväggar. Ungefär så där ser mina luktärter också ut. Toppade dem idag. Violrutan kräver (tror jag) stratifiering. Åtminstone brukar jag göra så. Ge inte upp, trägen vinner!
Ha det gott!
/Ruben

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Tenkte faktisk ikke på deg og froskedilla di da jeg fant ut at hvorfor ikke la det være mitt bidrag til vårfryd hos Anne. Ble så opptatt av alle eggene her om dagen, så det var ingen vei utenom enn å fotografere dem, så dukka froskevakten plutselig opp. Han/hun måtte også foreviges!
ser det spirer og gror hos deg. Kan såvidt skimte noe her også!
Alle frøa er ennå ikke sådd. Får gjøre det til helga. I alt dette styret har jeg glemt plantene jeg har stella godt oppe i hele vinter.
De har stått på terrassen, gått forbi dem flere ganger om dagen - og ikke sett at de var tørste!
Nå er granatepletreet mitt knusktørt... det samme med rosmarinen. Øste på med vann nettopp. Håper de ikke har gått dukken!

Vilt og vakkert sa...

PS I all praten glemte jeg å si at det første bildet er kjempeflott - spesielt i komplmentærfarvekontrasten!
= oransj-blått DS

Anonym sa...

oj, har du brukt den nye linsen????

Krokuser er så vakre.. det er ikke vår før de kommer.. de blå er favoritt.. og de finner jeg ikke her nord.. helt merkelig..

kan ikke noe om erteblomsten.. min er lange og ranglete.. skal de klippes mener du ??

sliter med at det plutselig ble kaldt i været og ingen sol.. noen av de små plantene har fått litt skjolder på bladene. har satt de over i nye potter og med riktig jord. Undrer på om jeg skal gjødsle.. vet du ??

Reginas Cottage sa...

hi mia,
oh,wie ich mich für dich freue,der erste krokus...ach ist der schöööön.
ich glaube, nun ist auch bei dir der
frühling angekommen.
liebe grüße,regina

Autumn Belle sa...

I am always amazed how such delicate plants can survive the cold of winter. It is like magic when their pretty flowers reappear again when spring comes. They are lovely, Mia!

elle-melle sa...

Nydelige krokus!
Godt å se at det er mindre snø i år enn i fjor:)

Og knip erteblomstene nå!
Jeg har nettopp sådd mine og ser ennå ikke tegn til dem i pottene, men når de kommer skal de knipes, og vil du ha flere så kan avklippet brukes som stikling.

Tenk røde tomater:))) heldiggris!!

Gudrun sa...

Så härligt det gror hos dig.
Jättefin bild på krokusen (makro). Krokusar är underbara, ja, säg de vårblommor jag inte gillar, de finns inte - skulle möjligtvis vara ogräs men det har jag inte sett så mycket av ännu.
Ha en bra dag.

Lillebeth sa...

Nyp dem efter andra bladparte så blir de knubbiga och fina. Men har du tomater eller skojar du! Fantastiskt.

Gunilla sa...

Jättefina bilder på krokusen så otroligt fin i färgen.
Här har vi också myckket snö ännu så jag kommer inte ut till växthuset men det smälter fort nu.
Ja nu får jag snart så mina luktärter men det växer ju så fort så det får nog vänta ett tag till.

Ha det gott
Kramen/Gunilla

Linda sa...

Jøss tomater inne alt, så deilig:) Så bra at det våres hos deg også nå. Unner virkleig alle vår nå:)

Ser du har fått tips ang erteblomstene:)Sjekk haveskolen hos Claus, der står det også om erteblomster:)

Klem

Anonym sa...

Så flotte bilder du har Mia! God helg! Klem fra Vibeke :o)

Hannes hage sa...

Åååååå, så vakkert!

sweetbay sa...

You must be so happy to see the snow disappearing.. the close-up of the crocus is beautiful. Love that wonderful purple with the sheen to it.