søndag 28. februar 2010

Frø av Lathyrus Latifolius

Jeg husket faktisk på å ta frø av min staude erteblomst i høstes. Jeg husket bare ikke nå  at jeg hadde gjort det. Fant frøene på min vei gjennom boden etter saksen, jeg har jo til slutt fått klippet ned min drueplante (måtte bare atter en gang måke min vei rundt huset først !)

DSC_0009 

Jeg la for sikkerhets skyld de små ertene i vann først nå. De er jo så små og inntørkede. Lurer på om det er liv i dem ? De har jo legat ute i boden og der har det vart mange minusgrader i løpet av vinteren. Er det fortsatt håp om at de kan komme til å spire ?

DSC_0010

I found those ‘peas’ from my Lathyrus Latifolius on my way around the Shed today. Thought I should let them swell in some water over night to see if there is still some life left. They all look so tiny and dry. Hopefully they survived the cold we have had this winter. ..

   

9 kommentarer:

Blomsterguri sa...

Så herlig en erteblomst. Det var gøy at du fant frøene, så blir det nye i sommer. Jeg tror ikke jeg har hørt om erteblomst staude før. Spennende. Først nå skjønte jeg at det var du som hadde lagt igjen hyggelig kommentar på bloggen min :-) Det gikk opp et lys da jeg så forklaringen på venstre side - eller tar jeg feil? Ha en fortsatt fin helg!

Stephanie sa...

I hope the plant survive the winter also. The flower is so beautiful even the butterfly loves it :-D

IngunnBW sa...

Staudeerteblomster er et nydelig innslag i bed :) Frøene bør rubbes og bløtlegges et par døgn før de sås, da er du nesten garantert spiring. De tåler helt sikkert å ligge i bod om vinteren, dette er jo en staude og frøene blir liggende på bakken om man ikke høster dem :) Jeg oppbevarer mine frø i kjøleskapet i en tett boks. Lykke til med sådden, det er alltid like spennende se om man får spiring

Livet i Fattighuset sa...

Nydelige bilder! Vet du om jeg kan ta frø av julerosene mine? Frøkapslene er i ferd med å åpne seg, og det ser ut til at jeg kan høste frø i hopetall. Men hva gjør jeg med dem? Må de tørke og ligge kaldt, eller modner de på annet vis?

Marie

Gudrun sa...

Det blir ju spännande att se om det kommer upp något ur dem.
Vackra blommor.
Ha en bra söndag kväll.

Lillebeth sa...

Hoppas det går vägen med dina fröer. Vialen är en så tacksam och vacker växt. Synd bara att den inte doftar. Ha det gott!

... sa...

Den er nydelig, og til sommeren har du kanskje enda fler. Lykke til med frøene :)

andré sa...

Jag tror säkert att där är liv i fröerna. Det är en härlig växt.

Kathrine sa...

De spirer nok. Jeg pleier óg å legge frø i vann før såing. Lærte det av min mor og bestemor.
I det naturlige så ligger jo frø ute før de spirer, så dette går sikkert bra:)