søndag 7. februar 2010

Druer, er jeg for seint ute igjen ???

DSC_0018

For meg er det med druer som med hvitløken, lærer meg aldri når ting skal skje. Skal hvitløk plantes om våren eller høsten ? Nå er det druene som er problemet, er det for seint å beskjære den nå? Leser i alle disse hagebøkene mine men blir ikke klokere for den skyld, klipp tilbake seinvinter, det er da nå ? Ikke klipp seinere en nyttår, da er løpet forbi, iår igjen.. for sein beskjæring fører til at stokken blør..

DSC_0017 Fjorårets tillvekst sitter der fortsatt som koster på toppen av selve stammene. Klippe tilbake til to-tre skudd, renske vekk alle skudd til de er 25 cm fra hverandre, ..

When’s the time to prune my Grape? And how am I supposed to do it? Something definitely needs to be done.. Is it to late now..

10 kommentarer:

Stephanie sa...

Sorry Mia, can't help you on this. I hope you would find a good answer soon! Have a pleasant weekend evening :-D

andré sa...

Vitlök ska sås på hösten. Vindruvor ska beskäras när de vilar, dvs under vintern. Jag brukar göra det runt jul, men det går säkert bra nu också, eftersom det fortfarande är så kallt.

Carol sa...

Mia, When I first saw your photos I thought how poetically you have the vine braced to the trellis. I do not know about your pruning. Love the photos! ;>)

Margrethe sa...

Tusen takk for besøket ditt i "hagen" min. Og jo, de meksikanske ovnene finnes i mange størrelser. Min er vel sånn middels stor.
Når det gjelder druer, så er det nok sånn med meg også. Det blir lett for sent. Derfor var det herlig når en venninne sa at hadde jeg glemt det, så skulle jeg ikke tenke mer på det. Druer blir det uansett. Og det stemte.
Min greske familie er ikke så flinke å beskjære druerankene i Hellas heller. Faktisk får de i perioder ikke stell i det hele tatt. Men druer blir det der også.

Lycka i Halland... sa...

Hej Mia och tack för dina värmande ord om vårt "lilla Afrika"! Orange badkar och grönt golv...hmmmm....DET är en utmaning. Hade det ändå varit grön porslin kunde det blivit djungel men orange..Tja, varför inte tigerränder på det så kan det bli djungel :)

Kram Anna

Gudrun sa...

Vinplantor vet jag inget om. Men vitlöken har jag hört skall sättas på hösten.
Ha en bra dag.

Lillebeth sa...

Jag har inget vin men som jag minns så ska klippning ske före jul annars "blöder" vinet. Eller?

elle-melle sa...

Slik er det med mine druer også. Jeg prøver å beskjære dem rundt juletider, men glemmer det stadig.
Jeg har erfart at det går godt ann å beskjære nå, så lenge druene fremdeles er i dvale. Det er når sevjen stiger det blir for sent, men ennå er det kuldegrader her og ingen tegn til at druen begynner å sette knopper.
Det ser ut på bildene dine at dine druer står ute og at det er masse snø der de vokser. Da er det ennå kaldt der og jeg ville ikke vært redd for å beskjære nå.
Men det er riktig at om du ikke beskjærer så får du druer likevel.
Jeg har ikke beskjært mine ennå, men tenker å gjøre det så snart jeg kommer inn i drivhuset mitt. Nå ligger det innepakket i masse snø og jeg orker ikke skuffe meg frem til det riktig ennå.

Lykke til:)

Kathrine sa...

Hvitløk har jeg prøvd tre ganger på høsten, men her er vinterene så våte(ja, ikke i år da)at de råtner bort. Fikk høre av noen at de steder i landet en har lang vekstsesong, så var våren den beste settetiden.
Og hadde du kort vekstsesong, var høsten best.

Drueranken min har jeg bare klippet i hytt og pine, men så blir det ikke druer på den heller da. Har den bare for dekorens skylt.

Ellers er det lurt med en huskebok til hagen kanskje?

:)

Autumn Belle sa...

Mia, I don't even know how to grow grapes. It can't survive our weather. I hope someone can help you. Good Luck!