lørdag 9. januar 2010

Allium (nectaroscordum) siculum

Det er så hvitt og kallt ute og akkurat nå har jeg ingen lyst til å tenke på vinteren. Jeg nyter mye heller minnen fra sommeren som vart. Bjørg Nina spurte om navnet på denne blomsten så da passet det bra at finne frem noen flere bilder..

190920072057Gc8TPfxkUUSkoQQ9rK

Since it being so white and cold outside now I rather focus on the warmth from earlier summers, and since Bjørg Nina asked me about this flower I thought I should grab the opportunity to show some pictures..

1   

Disse løkene har vart planterte på samme sted i mange år og blomsten vokser seg bare større for hvert år. Jeg liker denne blomsterløk , den minner kanskje ikke helt om en Allium men er like sjarmerende.

  This bulbs has been planted in the same spot for many years and grow larger for each summer season. I find it somehow charming even though it doesn’t really reminds me of other Allium..

2 190920072014lKPyYZGGGAE3L5F3Bk

Når jeg dessuten fikk så himle mye skryt av den samme damen er jeg ikke nødbedt…:)

190920072015lCwhKPYjKuuUAhQxzp 

12 kommentarer:

... sa...

Det er godt å nyte litt sommer under vinteren, og da er hagebildene gode å ha, ja :)

Denne alliumen var fin! Skal merke meg navnet og kjøpe løk hvis jeg finner den.

Bea sa...

Hej Mia!
Visst är det tusen ggr trevligare med sommarblommor än vinter-och isrosor :)
Din Allium siculum har jag satt i en vårkruka och väntar med spänning på resultatet. En mängd lökar skall kanske förgylla min vår :)och säkert din också !
Kram / Bea

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Får lese mer om denne artige planta senere. Holder på med taco tilberedning... flyr fram og tilbake mellom datamaskin, gryte og tilbehør.
Porselensblomsten min skiller ut ubehagelige lukter sånn på denne tida av døgnet - når det går mot kveld, og det er mørkt. Lukta kan likne en råtten søplehaug! Ikke kjent den?

Maria Berg sa...

Innan ville jag bara ha välkända trygga blommor men nu går ajg på lite mer annorlunda som denna och gärna blommor med vackert blad verk.

Porslinsbommor är så himla vackar just när de blommar men här i vårt nya hus får jag dem inte att blomma undar om vi har för kalt.

MB

Annika Christensen sa...

Varför har jag inga sådana i mina rabatter?
Hur i hela världen har jag kunnat glömt dessa?
Underbara Mia.
Annika

sweetbay sa...

It is charming! I love the cream and burgundy colors and nodding flowers.

Autumn Belle sa...

The blooms are very very beautiful. I love it, especially the last picature.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Så vacker i sin enkelhet! Snyggt fotat Mia.

Njut i din trädgård sa...

Underbart inlägg!
Jag längtar inte efter värmen just nu. Jag åker skridskor och skidor, vi gör snögubbar och snögummor. Vi njuter av vintern.

Men så kommer jag in och försvinner i trädgårdsdrömmar. Dem bästa drömmarna kommer med härliga minnen.
Åh vilka bilder och allium mmm
Tack! Nu ska jag hälla upp min tretår och drömma lite.

... sa...

Hei igjen Mia!
Jeg har en liten utfordring til deg på bloggen min, håper du tar den.
Hilde :)

Gudrun sa...

Så fina bilder, visst är det en frittilaria?
Jag längtar också efter blommorna.

Underbar hoya i det förra inlägget.
Kram

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Har jeg virkelig spurt om navnet på denne planta? Det står jo klart og tydelig i overskriften på innlegge!
Hm!