tirsdag 8. desember 2009

Planter til mine plantelister og jeg trenger hjelp med et navn..

11 Jeg har en del planter som jeg ikke har lagt ut i bloggen tidligere. Ettersom jeg holder på og kartlegger planteinneholdet i hagen så er jeg nødt til å få lagt inn bildene. Egentlig  er det utrolig hvor mange planter som rymmes i en så pass liten hage!!

 

 

8 DSC00048

Heuchera sanguinea , Purpur alunrot, denne blomstret ikke i sommer, det kan bero på at det i starten av sommeren var for tørrt eller at slik jeg leste, at planten har en tendens til å krabbe opp av jorden og trenger en omplanting..

 910

Euphorbia polychroma, Vårvortemelk, Gulltörel (se), Cushion Spurge (eng), blomstret tidligt i våres.

DSC00042 DSC00041

Men, så har jeg disse to, det er putedannende perenner, ikke noen uvanlige, en blå og en rosa, de grænne gjennom vinteren og blomstrer tidlig på sesongen.  Jeg klarer bare ikke å finne navnet? Kan noen hjelpe meg ??

12 kommentarer:

hajal. sa...

Dei to er truleg vårflox (Phlox x subulata) som også kan
kan og forvekslast med nåleflox (Phlox douglasii)
Nålefloksen har smalare,stivare og kvassare blad enn vårfloksen.

Gudrun sa...

Säger som hajal, det är Phlox subulata, ivarjefall den på andra bilden.
Ha det gott.

Troen og Haapet sa...

Der fikk du svaret;)
Ønsker deg en fin tirsdagskveld!
Klem

Mia sa...

Ja, svar hade du redan fått. Floxen till vänster var väldigt söt tycker jag. Åhh, vad jag längtar till det blir grönt ute igen... men först ska det väl bli lite vitt hoppas jag. :)

Kram Mia

Vicky sa...

Vilka fina snöflingor du har :)

Gunilla sa...

Ja jag längtar verkligen till våren för att få se allt som spirar ock gror. kanske något har försvunnit och då ger det plats till nyinköp av plantor:o)

Ha det riktigt gott
Kramen/Gunilla

Thorins Trädgård sa...

Hallå Mia, visst är det otroligt vad mycket växter man samlar på sig på en liten yta. Fantastiskt på samma gång.

Ha det bäst

Marit

Lillebeth sa...

Håller med ovan: Phlox subulata, den vi kallar Mossflox som finns i så många färger och sprider sig så fint (om man nu vill det förstås) Ha det gott!

Torill sa...

Trur at søskenbarna til dine bur hos meg, har nemlig dei fleste av desse i min hage. No kjente eg , midt i julegleden, at eg gler meg til hagen vakner til liv igjen....
Ha ein fin dag !!

Moa sa...

Sån tur du har fått namnen ser jag, jag har ingen aning men visst känner jag igen dem. JA fasligt mycket man kan få plats i en liten trädgård.. jag vet!! håller på o dokumenterar allt i min extra blogg.. för att få lite ordning vad jag har och vart det är.. Ha det gott.. Moa

Red Hobbitt sa...

Enig med de som foreslår Phlox. Har blitt mer og mer glad i phlox, har kun to tuer- men de er til gjengjeld kjempekraftige og rikt blomstrende.
Har vært på besøk i bloggen din for første gang og hit kommer jeg gjerne tilbake.
Ønsker deg ei flott adventstid.

Unknown sa...

What a beautiful array of plants! The reds and the yellows are striking! Love the snowflakes on your page!:)