torsdag 10. desember 2009

‘Med fingrarna i jorden’ ett boktips till jul

DSC00014

Tidigare i höst rekommenderade någon, med (nästan) det samma namnet  som  boken, denna. Nu efter att ha njutit de vackra bilderna och dom underbara texterna måste jag få lov att göra det samma. Innanför pärmarna befinner sig utsökta små noveller, fulla av kunnskap och kärlek till trädgårdens alla plantor.. Den här boken blir inte slukat i ett jafs, denna läser man sakta, njuter av vart enaste litet ord, tänker lite och minns och läser lite till..

DSC00018  

Jag vet inte om den finns översatt till norska ännu, men antingen får man som jag läsa den på svenska eller verkligen lägga ett litet notat bak örat så man kommer ihåg den när den först blir översatt, för det blir den, hur skulle en så här underbar bok inte kunna bli översatt !!

12 kommentarer:

Kathrine sa...

Flott tips!

:))

Stephanie sa...

Enjoy reading your books this weekend :-D

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Den boka skal jeg se om jeg kan få tak i, er så vant til å lese svensk at det ikke vil by på noe problem.
Ja, jeg kom nettopp hjem fra Lübeck og Kiel. Har vært der på besøk med elever og en kollega.
Gledet meg veldig til julemarkedet i Lübeck, men julestemningen uteble- ikke noe snø, ikke noe julemusikk- bare en masse mennesker som dyttet bort i hverandre med paraplyene i regnet.
Fikk kjøpt litt julepynt og en tysk juleplate som jeg ikke aner hvordan er. Skal bli spennende å høre den i kveld!
Ha en fin helg ;:O))

Hilde sa...

Takk for tipset - man bør lese den på svensk om den er skrevet på svensk. Mange av tekstene mister sin dybde ved oversettelse til det noe snevrere orforrådet i Norge... Men det er nok mitt helt private synspunkt - jeg synes Svensk har et mye rikere orforråd å spille på...
HIlde

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Karin Berglund tillhör mina favoriter när det gäller trädgårdsböcker. Hon har så härligt språk.
Om jag förstod rätt har du nu massor med snö. Vitt och vackert och den bäddar in växterna så fint.
Trevlig helg
Birgitta

Vilt og vakkert sa...

Heisann igjen!
Vært på kort visit hos faren min, må se til han etter å ha vært borte noen dager!
Stordammen er en gåtur på drøy halvtime hjemmefra, over Glomma, gjennom byen og opp i skogen. Det finnes faktisk flere vakre dammer her omkring. Noen er fylt igjen som to maken til vår, men fremdeles er det mange. Den i programmet som jeg ennå ikke har fått sett skikkelig (bare et kutt på nettet), var en viktig ferskvannkilde. Vår var isblokkdam i gamledager.
;:O))

Vicky sa...

Så här års är ju trädgårdsböcker och tidningar guld värda. För att inte tala om bloggar. När man inte kan ge sig ut i trädgården och pyssla så kan man ju läsa om det istället. Tack för tipset.

Unknown sa...

Hej vännen!
Bara en liten titt inom här för att önska dig en fin helg och en underbar Lucia!
Tack för detta goda boktips. Skall försöka lägga det på minnet. Den ser väldigt vacker ut på utsidan, så det skvallrar om att den säkert är det på insidan också.
Allt gott till dig, och många kramar!/Karin

Bea sa...

Tack för boktipset! Härligt med böcker som man kan njuta av :)
Trevlig Luciamorgon! /Bea

... sa...

Har ikke hørt om denne boka, takk for tipset, skal legge meg navnet på minnet. (Svensk er ingen hindring, jeg er vokst opp med svensk barne-tv, og leser også drøssevis med svenske hagebøker og -blader).

Ha en fortsatt fin søndagskveld, og en fin uke som kommer :)

Lillebeth sa...

Något att se fram emot. Ska föra över den till min önskelista. Ha det gott i bokens värld! Tack för tipset!

andré sa...

Ett fint tips! :-)