tirsdag 10. november 2009

Lager en oversikt av hagens planter

Jeg har bestandig lurt på hvordan alle klarer å huske navn på alle de planter som står i hagen. Jeg klarer det i hvert fall ikke…Ikke blir det bedre av at jeg kjøper inn så mange nye slag hver sommer. Nå i helgen fikk jeg en glup idé, jeg har testet ut ‘nettsteder’, har setat hele helgen å lagt inn mine planter, det tar sin tid, spesiellt når man ikke er kjent med stedet.. er langt fra ferdig…

Ta inn hele skjermen 10.11.2009 194246 Det er jo helt supert, bilder ligger jo i bloggen, klare til å kopiere inn og tekst står jo på lappene man får med, og i bøker, på nett… det hele ser ut til å resultere i en  liten databank, med en søkemotor, hvis jeg nå skriver inn ‘halvskygge’ får jeg opp alle planter som kan trives i halvskygge, eller ‘blå’ da kommer alle med blå blomster opp og så videre… fint hva, og hva skal man ellers kjede seg med i November.. jeg må innrømme at jeg alle rede har glemt hvor jeg plantet alt sammen, eller ens at jeg hade kjøpt enkelte av plantene..

Last weekend I decided to try something new, my own space for plants, I need to document names, where they are planted… As I started with this blog I thought it would be a good solution for me to keep records, now I found a even better spot. If one use this ‘space’, there is also a brilliant search engine provided, that for instance will respond on the word ‘blue’ an tell me all my blue plants in garden or why not ‘ partly shadow’. I got so excited I sat the whole weekend!! And even better, I don’t have to fill up my storage since I easily can use my photos from this blog! How do you manage to keep records?

Hvordan klarer dere å ha oversikt ??

16 kommentarer:

mitt gröna hjärta sa...

Fantastiskt Mia, tänk om man hade sån koll..
Lycka till! Jenny

Kathrine sa...

Smart! Jeg har alt i bøker. I alle hagebøkene har jeg krysset av hvilken jeg har, og noen ganger hvem jeg har fått de fra.
Så har jeg jo dette kartet over hagen med alle bedene. Der står det notert.
Men hver vår må jeg friske opp hukommelsen ja:))

:)

... sa...

Kjempesmart :)
De siste årene har jeg tatt vare på frøposer og etikettene som følger med plantene. Ellers har jeg alt i hodet. Jeg har også tenkt tanken på å sette opp en liste over hvilke planter som finnes hos oss, tror det kan lønne seg, for jeg vet at mye går i glemmeboken etterhvert.

Lykke til videre med prosjektet ditt :)

krepsemor sa...

Kjempelurt! Men litt av en jobb vil jeg tro! Du som har så mye. Jeg har bra oversikt enda, men det varer vel ikke så lenge etter alt jeg har sådd/har planer om å så! Jeg har i alle fall lagt inn på Excel alle frøposene mine, med latinske og norske navn. Det ble ca. 100 forskjellige, men det spørst om alle blir sådd neste år! Lykke til med din databank!

Torill sa...

Har også tenkt på det samme men venter på at lysten skal koma... Har du laga eit system sjølv eller funne noko ??

Vimsa sa...

Tenk å ha sånn tålmodighet som deg! Du er veldig flink Mia og jeg er imponert over det arbeidet du gjør for å få oversikt over plantene du har! Ha en fin kveld! God klem fra V

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Herlige greier, Mia- noe sånt skulle flere av oss trenge.
Men nå har jeg sluttet å kjøpe så m a n g e nye planter. Det går i så fall i historiske roser (+ en og annen slenger på tilbud).
Antall kvadratmeter setter en naturlig grense for hva det er plass til. Jeg får heller stelle ekstra godt med dem jeg alt har.
Ha det godt!

Mia sa...

Vad roligt... det låter nästan som det jag själv har haft för mig sista veckorna. Har haft en dold blog som jag funderat på länge, nu är den öppen men lååångt ifrån klar.

Här om dagen bestämde jag mig och har nu påbörjat ett slags växtarkiv i min andra blog. Mest för min egen del, för att hålla koll på på det jag har i trädgården, även om det kommer att ta tid att få in allt.

Kram Mia

Hilde sa...

Hi hi hi så lurt - bra vinteren er lang, men husk, alerede i februar kan du så de første frøene... Jeg har ennå ikke fått alle mine overvintrere fra stuen og ned i kjelleren... Hagen er heller ikke helt ferdig ryddet, men det kommer vel...
Lov å leve i håpet!

Stephanie sa...

Mias, that's very neat! You must had spent a lot of time doing up the list. I really need to learn how to be as organised as you.

orchis sa...

God idé! Har lenge tenkt på noe lignende. Men hvor/hvordan har du gjort det?

Ruben sa...

Det är nog inte bara du som har problem med att komma ihåg namn. Själv kallar jag vissa blommor vid deras latinska namn, vissa vid sitt svenska namn, och till och med några med dess engelska namn. Så det blir ju extra rörigt i hjärnkontoret, om du förstår vad jag menar. Men din smarta idé med en förteckning skulle onekligen hjälpa upp det hela litet! Ha det tott! /Ruben

Vicky sa...

Vilken jättebra idé. Själv är jag otroligt slarvig med att hålla koll på mina plantor. Det som inte får plats i minnet blir en överaskning när det blommar.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Bra idé!
Tycker också det är roligt att ha lite koll på vad som växer i trädgården. Vem jag fått växten av eller var jag köpt den. Lägger in mina i Excel.
Ha det gott
Birgitta

Unknown sa...

Hej Mia!
Tack för alla dina söta kommentarer hos mig.Jag blir så glad för dem! Nu har jag piggnat till igen!:-)Hoppas allt är bra med dig? Vilken smart idé att katalogisera växterna på det sättet.Det är ju stört omöjligt att komma ihåg dem annars med både latinska och engelska/norska namn och vad de bäst tycker om av sol, beskärning osv.Det kommer du att ha stor glädje utav!
Vilken vacker Hoya du har!Blommorna gör verkligen skäl för sitt namn "Porslinsblomma" som de mest går under benämningen i Sverige.Men Hoya är ju den latinska beteckningen och det finns väl hundratals Hoyaarter.Jag har själv haft en för många år sedan med små blommor,som jag drog upp själv från ett litet skott,och som blommade överdådigt.Den hängde med mig i många år innan den dog i samband med en flytt till slut.Jag får nog skaffa en snart igen. Har nästan glömt hur fina de är!
Vilken otroligt stor insekt du fick besök av i somras.Ganska pampigt när de sitter så där poserade, men inte så kul om de skadar blommorna.
Ha nu en riktigt härlig dag! Nu har jag uppdaterat mig igen på det du skrivit här i din blogg det senaste.
STOR KRAM till dig min goa vän!/Karin

Bea sa...

Vilket jättejobb du utför. Att göra ett kartotek över alla plantor vore en fin idé. Har sett någon annan trädgårdsbloggare som också har växtarkiv.
Ha det gott! /Bea