fredag 13. november 2009

Kan man ta avleggere av tuija ?

DSC00005 Jeg visste ikke om det var mulig eller om jeg kom til å klare det. Har flere ganger prøvd med stikklinger, jeg har spisset et skudd og satt i jorden og nokk har den holdt seg grønn, inntil flere uker, men siden har dom takket for seg..

I didn’t know whether it was possible nor if I would be successful. I had had tried a couple of times, to sharpen a twig and just pressed it into the soil, and well, yes, it did stay green for a couples of weeks before it decided to give up..

( tuija ‘tiny tim’ )




DSC00006 Derfor er jeg nå litt stolt å vise opp disse, dem har jeg satt som helstikklinger i fjor. Jeg rev faktisk bare av en grein fra stammen slik at den fikk en liten ‘fot’ av bark også, og trykket dem ned i jorden. Nå er det nokk så fuktig her og ikke særlig med sol heller. Dessuten er jorden det som ble til overs når jeg tømte komposten for et par år siden… Men, dette var forrige sommer, de klarte seg over vinteren også og nå iår begynnte de å legge på seg, så skam den som gir seg !

( lawson cypress )




DSC00011

But now I will proudly present my small babies from last year. I finally tried to tear of a branch, that way I had a small ‘foot’ in the bottom of the branch, and put it into the ground. On this small slope the Sun hardy shines at all, the soil, leftovers from my compost a few years ago, is very moist. Those I sat last year and they stayed green the whole summer, and made it through winter and finally this year they start to grow. Better stubborn then sorry!

( tuija drabant)





Luckily for me I have no plans of using them for a hedge, I’m sure it will take some time for them to grow strong, I simply can’t resist to try..

Som tur er har jeg ingen planer om en hekk, for jeg er temmelig sikker det kan ta noen år, jeg klarte bare ikke å motstå forsøket…

12 kommentarer:

Laila -Karin sa...

Fikk en bitteliten tuja i en juledekorasjon for noen år siden.
Nå er den langt over meteren høy .
Så en blir pyntet med lys til jul.
Ha en fin helg
Klem

Maria Berg sa...

Skam den som ger sig, du lyckades - bravo!

Får nog kika över till Jenny, jag har haft förmånen att träffa henne vid ett par tillfälle, hälig tjej.

Fin krans du gjort, stod i en affär och övervägde att köpa en krans men nej jag skall nog göra en själv.

/MB

Kathrine sa...

Minituja? Har ikke anelse jeg. Egentlig har jeg Tujaskrekk, mange naboer her omkring, har Tujahekker opp og ned og i mente osv..
Det ble rett og slett for mye for meg.
Kanskje det har noe med at jeg har laget mange kranser med tuja til kister7gravferder..

Håper du får til en liten tuja, sikkert noen som vet:)

:))

... sa...

Jeg har lest at man kan ta stiklinger av tuja på den måten du har gjort her. Jeg har prøvd selv et par ganger, men har ikke lyktes.
Artig at du fikk det til, de var fine :-)

AnnA sa...

Hej Mia!
Det verkar ju vara ung samma metod, som när man gör lavendelplantor, man tar sticklingar med klack...
Men det blir till våren vid lavendelklippningen.
trevlig Helg på dig!
hälsn
AnnA

Unknown sa...

fantastisk, det trodde jeg ikke gikk an.... ja, det gjelder å ikke gi seg:)) Ny blogg...ja, følte at bloggen min ble litt upersonlig etter at jeg ble hekta på alle fotoutfordringene.....så jeg måtte ha et sted å dumpe alle bildene...du er velkommen på begge:))

Gudrun sa...

Så kul, grattis, man skall aldrig ge sig. Jag brukar ha en förkärlek till att dela tujor, jag köper en och delar och sedan har jag klippt spiraler och andra bollar. Hur kul som helst.
Ha det gott.

Hilde sa...

Så gøy! Nå lærte jeg noe nytt både om thuja og lavendel... skal teste ut tipset med lavendel i kommentarene dine til våren - synes det er så gøy hver gnag jeg lærer noen nytt mens jeg surfer rundt her i hage blogglandia!
God helg!
HIlde

krepsemor sa...

Så flott da! Den er rett nusselig der den står ;o) Jeg har en gulltuja på nærmere 4 meter nede på plenen, og den er fremdeles frodig og fin, selv om den begynner å bli gammel! Jeg har også plantet ildblomkarse ved foten av den, så hvis jeg er heldig vil den klatre i den og gi røde fine blomster!

Annika Christensen sa...

Provar man inte så vet man ju inte.
Jag är inte så bra på sticklingar men jag skall prova lite nästa år av det där vanliga typ lavendel, buxbom.
Ha ens skön kväll
Annika

Stephanie sa...

Congrats for that little tree :-D

Margrethes hus og hage sa...

Det må være morsomt å få fram sine egne thuja :)
Jeg har leid et sted for mange år siden der de hadde hekk av planter de hadde "laget" på denne måten. Det hadde visst tatt tid, men den var flott da jeg bodde der. Så det går, men er nok et tålmodighetsprosjekt :)

Ønsker deg en fin søndagskveld. Hilsen Margrethe