lørdag 7. november 2009

Hoya Lacunosa - eller ?..

DSC00071

Hoya Lacunosa, det må være den?, som har blomstret i mitt vindu siden tidlig sommer. Det finnes så mange forskjellige Hoya, og jeg er ikke en gnutta bedre når det gjelder navn på disse voksblomster enn jeg er på mine stauder, roser og annet i hagen… Hvis jeg har presentert denne med feil navn er jeg glad for om noen sier ifra !

DSC00070 11

Hoya Lacunosa, it has to be?, it has been bringing me flowers and joy since early summer. There are so many different varieties of Hoya. I’m as miserable of names when it comes to my window screens as when it has to do with my garden,, If I’m mistaken I’ll be most grateful for correction !

You can find more of my hoyas here

15 kommentarer:

Laila -Karin sa...

Innom for å ønske deg en god helg.
Klem

Troen og Haapet sa...

Har ikke peiling;)Men jeg har en slik en selv og den har jeg arvet!Husker den hang hos besteforeldrene mine for 30 år siden-Der vokste den over hele åpningen mellom to stuer. Så fikk mine foreldrene den..felte alle bladene, men brukte noen år på å vokse seg stor og lang igjen..så fikk jeg den, den felte på nytt alle blader, men nå dekker den igjen åpningen mellom to stuer;)
Den blomstrer bare ett par ganger i året og jeg har ikke mange pr. gang..noe som kanskje er like greit, fordi det renner seig "guffe" av dem;)
Syns det er gøy å ha et arvegods som denne flotte planter er!
God helg til deg;)

Vivishagerom sa...

En slik plante har jeg på jobben og den blomstrer trofast. Får ikke til den hjemme, men på et tørt og støvete kontor, der ser det ut til at den trives. Flott plante med en fantastisk duft.

krepsemor sa...

Åhhh, den var aldeles nydelig! Jeg er ofte innom en svensk side: myhoyas.com.
Ei svensk dame som heter Christina har ordentlig mange Hoya`er. Kunne godt tenkt meg å ta en liten stuevandring der! Hoya er en annen dille jeg har ;o) Jeg har ikke så mange, men det blir vel flere! Tror jeg har 7 eller 8 sorter så langt. I dag på blomsterbutikken var der en Linearis, stor og flott, men den ble ikke med hjem i dag!Har du mange?
myhoyas

krepsemor sa...

Jeg bytter gjerne stiklinger med deg til våren!

Hilde sa...

en sik en har jeg også. Vi kaler den porselensblomst, men det er nok ikke noe riktig navn... nydelige er de i hvertfall
hilde

Margrethes hus og hage sa...

Jeg aner ikke hva den heten, men vakker var den :)

God helg videre! Hilsen Margrethe

orchis sa...

Ligner H. lacunosa, men sikker er jeg ikke. Nydelig plante! Her er en link hvor du kan kose deg med masse flotte Hoyabilder.
http://davesgarden.com/guides/pf/b/Asclepiadaceae/Hoya/none/cultivar/0/

Elisabeth sa...

Nydelig hoya, jeg er en liten hoyafantast selv, ikke veldig stø i alle navnene, men det er ikke så farlig. Plantene er like vakre med og uten navn.

Lisa sa...

Kan tyvärr inte hjälpa dig med namnet, jag har några liknande men jag kallar dom bara porslinsblommor. :) De har däremot inte blommat sen jag köpte dom i våras... Du kanske kan tipsa mig hur jag gör för att få dom att blomma? :)

Lillebeth sa...

I alla fall en Hoya, mina heter carnosa i efternamn. Ochdoften! Hoppas din doftar.

Bea sa...

Ingen aning vad den kan heta, men vacker är den, din Hoya. Kanske någon av hoya-samlare kan hjälpa dig med namnet.
Själv har jag några Hoyor, men tyvärr doftar de alldeles för starkt för min känsliga näsa och får stänga in i ett rum, under tiden de blommar :(
Må gott! /Bea

Unknown sa...

I clicked on the link and, wow! What a collection of hoyas you have! Beautiful!

Gudrun sa...

Hej!
Jo men det ser ut som lucunosa, min har blad som är ca 5 cm och blommar jämt, doftar mycket också.
Ha det gott.

Gunilla sa...

Vilken fin hoya. Jag har inga tyvärr. Men de doftar ju mycket och är ju dekorativa.

Ha en fortsatt fin kväll

Kramar/Gunilla