tirsdag 3. november 2009

Frøken Lynvinge

Frøken Lynvinge eller Miss Batman om man så vil, er kanske ikke den vanligeste besøkeren i en hage, men denne dame, eller herre da, hvordan vet mann hvilket kjønn slike innsekter har egentlig.., hade tatt sitt tilholdsted på min pyramid i kjøkkenhagen en varm dag i starten av juli. Enten så likte den veldig godt sukkererter eller så var det kanske litt for mye sol, den hade sikkert ikke lyst på å bli solbrent.. Uansett, stor var den og det bekom den ikke i det hele tatt at jeg høll på og binde opp sukkerertene i nærheten. Hva det er? Hm, det har jeg også lurt på, fikk noen svar som mente at det kan være en ‘Liguster-svermer, et nattinnsekt’. Et er i hvert fall sikkert, det var et imponerende syn, stolpe som den henger på er 2,5 cm bred!! Hvis du ikke tror meg så sjekk størrelsen på bladen :)

I decided to participate in Anne’s challenge ‘ miss Garden guest’ well aware of the fact this isn’t the most common visitor nor a visitor on this time of year. Well, she said we could have a look into our archives though…My Miss Batman, who knows if it’s a he or she ?? spent a whole summer afternoon behind my Pyramid without letting my actions around its post disturb it one bit! Impressive, as was the size, over 2,5 centimetres wide and taller then my hand. You can always compare it with the size of my sugar snaps if you don’t believe me. Some one suggested it could be a Privet Hawkmoth (Sphinx ligustri), what do you think ?


And as for the end of my little story, Miss Batman took a flight over to Sweden for a nice vacation in Malmö, check this out!!! CLICK HER

For more competitors, visit Anne at Moseplassen

17 kommentarer:

Maria Berg sa...

Ta en titt här,

http://alltkangronska.blogspot.com/2009/07/va-e-det-for-nat-vafar-gor-de-pa-detta.html

Spännade!
/MB

Maria Berg sa...

Klart du får länka till det, dock är bilden tagen hos en kompis till mig i Malmö men lite mer än 50 mil klar den väl, MB

Vilt og vakkert sa...

Heisann Mia!

Herren i Huset har PC med Windows live, så jeg takker og bukker for hjelp.
Trodde jeg ikke kunne kombinere hotmail og gmails tjenester!
Hva gjør jeg...?
Har du tatt en titt på problemet på
allmyroots-slektami.blogspot.com?

Ang. nattsvermeren. Kanskje det er en slik i larvestadiet jeg foreviget i sommer. Da vil jeg se den i voksen-utgave til sommeren!
En biolog sa i allefall at den heter det samme!
Kanskje den hilser på...

Vilt og vakkert sa...

PS jeg bruker Photoshop som fotoredigeringsprogram, du vet siden jeg jobber med visuelle kunstfag på skolen, er dette et verktøy vi må beherske, og vi får det også på hjemmedataen for å kunne opprettholde kunnskapen!
Herren i Huset mener Windows Live er et tilsvarende program Stemmer det? DS

Kathrine sa...

Kjempefin!! Lykke til i konkurransen:))

Anne (Moseplassen) sa...

så flott!
virkelig impnerende skapning, og en verdig konkurransedeltager :D

kjempehyggelig at du er med på konkurranse denne gangen også Mia :D

... sa...

Det var en imponerende diger svermer. Flott deltaker!
Lykke til :)

Annika Christensen sa...

Hej Mia!
Vilken stor en och så fint du fångat den på bild.
Ha det gott
Annika

Vilt og vakkert sa...

Heisann Mia, det med Windows Live høres kjempeinteressant ut.
Kan du lage en oppskrift? Send den gjerne til meg på mail bjorgnin@gmail.com, tror jeg trenger å få det litt mer inn med teskjeer.
Kanskje du kan ta skjermbilder og forklare hva jeg skal gjøre?
Høres ut som om jeg ikke har peiling på data, men det er "options" man kjenner og andre ikke!
Dette er nytt for meg ;:O)

Gunilla sa...

Vilken svärmare stor verkar den ochså vara. Fina foton.
ha det gott
Gunilla

Stephanie sa...

Such a strange looking creature. Glad it rested on the blue wood. It does make the it look more obvious. Good shot!

orchis sa...

Stilig insekt! Vingene minner en lang kappe/kjole. Kledd til fest, kanskje? :)

Lillebeth sa...

Så mjuk o vacker!

Torill sa...

Såg lenge på første bilde uten å forstå kva det var bilde av... Stilige bilder !!

andré sa...

Wow, vilka fina bilder! Inte ofta man får se dem så!

Bea sa...

Hej Mia!
Den svärmaren har besökt mig också och den blev väl betraktad.
Fina bilder du fick på den!
Ha en bra dag! /Bea

. sa...

Håper ikke den der er stor som en skjære! ;-) Ser jo ut som om den har pels, også..? Virkelig elegant er den! Lykke til med konkurransen! :-)