onsdag 26. august 2009

Maineper,Clematis & Phlox

 DSC00002

Slik ser min nyhøstede mainepe ut. Ikke større enn et vanlig vannglass. Hadde egentligen trodd at de burde være klare i mai utifra navnet, men så små som de er nå i August kan en jo lure på hvordan de hadde sett ut da, omtrent nysådde i mai… Smaken var inget at klage på!! Bare måtte tillegge at jeg på tur ut ikvled oppdaget at min klattrehortensia,Hydrangea anomala petiolaris, har bevegt seg langt opp til gelendret på terassen iår, jippiee!!! Har tatt sin tid,…

This is how my “ Brassica rapa L. var. rapifera  “ looks like, not larger the a glass. The name in Norwegian contains a May- so I would have thought it should be ready for harvest in May, but from the size of it now i August, they were no more than a seed back then… Can’t complain, it tastes marvellous!! Only adding that on my tour outside this evening I noticed that my climbing Hydrangea, Hydrangea anomala petiolaris , finally made it up to our terrace on the second floor, yippee!! Took its time…

DSC00003 DSC00004

Lunden er full av klematis, fire forskjellige blomstrer akkurat nå og jeg har ikke tenkt å gi meg på navnen… Sammen med min nye Monarda fistulosa ´Prärienacht´ – temynte og rosen ‘Clair Renaissance’ som kommer med nye blomster…  Så er det da Phlox som kommer overalt, rosa og lilla…

The Grove is now full of Clematis, four different flowers I don’t know the names of.. Together with new Wild Bergamot - Monarda fistulosa  ‘Prärienacht’ and the Rose ‘Clair Renissance’ with second round of flowers …And Phlox all over the garden in lilac and pink..

DSC00005  

DSC00006

DSC00009

DSC00010

DSC00024 

DSC00007

DSC00027

DSC00029DSC00030

DSC00011

DSC00012 

11 kommentarer:

Katarina sa...

Vilka vackra Klematis du har, Mia!

krepsemor sa...

Nydelig, Mia! Selv kjøpte jeg "Rouge Cardinal" i våres, men det visnet ned i sommer mens vi var på ferie :(
Jeg håper den skyter fra roten igjen til neste år. Uansett tror jeg at jeg skaffer meg en til! Phlox`ene dine er også vakre nå!

Margrethes hus og hage sa...

Blomsterbildene dine er vakre. nydelige clamatis, phlox og rose!

Maineper smaker vår :) Men så rart at den ikke var "klar" før nå? Synes størrelsen er som de pleier å være.

Ha en fin kveld! Hilsen Margrethe

Anonym sa...

Mai-nepe - namnam! Fine blomsterbilde også!

Unknown sa...

Fantastiske klematiser:) det rykker i shoppinggenene mine:))

Carol sa...

Beautiful Clematis... love the colors and with all the phlox and Monarda it must be very lovely in your garden. We have to wait a bit for the climbing hydrangeas to grow tall and flower, but once they are established and happy ... WATCH OUT... They will grow and grow and grow.

Stephanie sa...

Today, I like the phlox. The colours are so pretty especially the pink one. Almost like a vinca but prettier of course. Have a great day!

AnnA sa...

Underbara Clematisbilder du visar, Mia!
Clematis kan man inte heller få för många av!!!
Jag har en gul "klockclematis" som växer uppåt i min rostunnel, och den är även fin i buketter(viskar:"Blommande Fredag"...)
Ha det gott så länge, och kul att du tittar in och skriver lite då och då hos mig!
hälsn
AnnA

Bea sa...

Så det växer och blommar hos dig ännu i vackra färger och clematisen var underbara. Dom har jag planterat tre nya i år och de har blomamt rejält trots att de är unga plantor.
Vacker ros!
Trevlig kväll! /Bea

Anjas Hill sa...

Så fina klematis du har. Undrar om inte den sita klematisen heter Clematis 'Rouge Gardinal'?
Trevligt att hitta hit! Tack för din kommentar/Anja

sweetbay sa...

You have a collection of beautiful Clematis... a lovely shot of the Monarda with the purple highlighted in the bracts, and what a wonderful pink rose!