søndag 21. juni 2009

Weekly news från köksträdgården w. 25

vann Hører hvordan været har vart rundt om men hvor er alt vann som skal ha kommet??? Mamma og pappa skal ha fått 48 mm en dag, selv har jeg fått 20 mm siste uken, trenger ikke vanne men når det har vart så pass kjølig og har regnet så hvorfor kunne jeg ikke ha fått det dobbelte… Kan ikke akkurat påstå at forsommeren her på berget har vart særlig våt så langt. Som igår for eksempel, hagleskuren må ha vart svært så lokal, her hadde det ikke kommet noe særlig.

Synes det meste ser ut til å stå stille i kjøkkenhagen. Ikke alt kanskje. Bringebær og potetene tar over. Solbærbuskene kuttet jeg tilbake forrige uken, tog en god del av årets tilvekst, bringebæret er ikke så lett å kutte tilbake, der kommer det jo bær. De nye skuddene henger med toppen. Vannet skikkelig som jeg fikk råd om og det hjalp, men med så pass tørt ute som det er så henger de vel snart igjen med hodet. Trenger ikke opplyses om at jeg har plantet tett, det vet jeg..

DSC00003 DSC00008

Fjorårets poteter kommer de også. Overalt hvor de ikke skal komme. Innimellom mine hvitløker og nå også blant gulerøttene. Ikke stort at få gjort med dem, de får vel bare være der. Det spørs om jeg må sikte jorden i høst der hvor jeg har hatt poteter for å unngå dette til neste år. Det må jo ha vart bittesmå poteter som legat igjen i jorden, ellers så hadde jeg jo sett dem. Den nye poteten fra iår blomstrer nå, og enlig min mor betyr det at når den har blomstret så begynner det å komme poteter. Håper det stemmer for nå ser jeg frem mot nypoteter fra egen hage :-)

DSC00007 DSC00010

DSC00011 Reddik og salat er daglig på kjøkkenbordet og jeg har spist spinat flere ganger. Det ser ut til å bli flere middager med det, stuet spinat imorgen tenker jeg. Mainepene har helt forsvunnet under spinaten. Gjør ikke noe, spiser så gjerne, er vel rene Poppey/Skipper´n/Karl Alfred … Får ta å vanne litt igjen misstenker jeg, bønnene vokser, det gjør vel for så vidt erter og mais også, men jeg synes meg huske at de vil ha mye vann. Takk og pris for vannspredere!! Jordbærene ble ikke klare til St Hans, men det kommer en tid fremover også. Hvis det nå blir så varmt som de har sagt så vankes det jordbær og pisket krem til neste helg.

Persillen har satt pris på siste ukes vær, kan snart begynne å plukke blader.. Misstenker at kjøkkenhagen snart er som å gå inn i en tropisk regnskog… Igjengrodd..

DSC00005DSC00009DSC00012DSC00006

Tomatplanten jeg kjøpte med grønne tomater lever, men tomatene har ingen tanke på å skifte farge ser det ut til..

Begynner det å bli på tide med en ny gjødselrunde? Har fortsatt litt Algomin igjen. Får løse opp litt i en vannkanne kanskje og i hvert fall gi gulerøttene og maisen litt. Tenker at uken som kommer går med til å vanne...


9 kommentarer:

miss marple sa...

Det er så frodig og fint hos deg!
Og vannbaljen på forrige innlegg tar seg veldig godt ut med litt planter rundt!!
Nattaklem fra meg

Maria Berg sa...

Vad fina blå pallkrage låder du har och roligt att dom är blå och inte lika dana som alla andra. Tycker om din plattsättning emellan och att klätterstödet också är blått, MB

/MB

Gunilla sa...

Oj vad det växer och frodas hos dig det blir mycket att skörda såsmåningom.
Jag gillar verkligen dina lådor och klätterstödet. Helt fantastiskt fin blåfärg.

Ha en fortsatt fin dag

Gunilla

Merja sa...

Det verkar växa så det knakar hos dig med:)
Ser fint ut i ditt trädgårdsland med alla blåa odingslådor och stegen!
Gillade din vattenspegel du gjort på baksidan.
Ha en bra dag!

Marita sa...

Poteter ja, har satt noen i år jeg også - mest for skøy. Skal notere meg at jorda må siles!
Men du, kan du sende meg en mail til maritabk(A)hotmail.com - vi kan prates og kanskje møtes, om du har lyst. Kanskje har jeg noe i min hage du har lyst på?

Gro sa...

Hei! Jeg gir deg en award, - om du vil ha den kan du hente den fra min blogg! Du fortjener den, og den er søt! Klem!

mitt gröna hjärta sa...

Hej, vad kul att du hittat till mig! Gillar verkligen dina blå pallkragar, orginella och snygga! Har precis börjat med min köksodling i pallkragar och väntar på att de ska bli snyggt grå och slitna...
Saxifraga....Hur ser den ut?
Ha det bra! jenny

Vilt og vakkert sa...

Hei Mia!

Jeg har fått svar på spørsmålet om kniping av rhododendron. Det sto i siste Hage Tidend. Se avsnittet "Ettermiddagens arbeid" på bloggen min. Naboen hadde rett!
Kan du noen om gjødsling? Der er ikke jeg god. Har nok en gang tatt livet av en Anemone!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Jeg oppdaget nye skudd fra stammen på rhododendronene i ettermiddag. Vi felte et digert grantre i fjor sommer som ødela mange av buskene, men nå ser det ut til at nye skudd kommer.
Så vær tålmodig.
God sommer til deg også!