søndag 14. juni 2009

weekly news från köksträdgården w. 24

DSC00029Tenk, jeg synes, når jeg tenker tilbake, at siste uke har vært grå og regnete men når jeg ser på regnmåleren så ser det ikke slik ut. Har det virkligen ikke kommet mer enn 15 mm ?? Det er for lite, må til og vanne igjen da.. imorgen.. liker ikke å vanne. Godt at det ble litt varmere i helgen i hvert fall. Nå er vi jo snart kommet frem til midsommer.

Hadde fri et par dager midtuke så da fikk jeg lagt på kukomposten over sallaten, håper nå den tar seg litt. Det går litt seint med meg etter fallet sist søndag, men med bøtte og min lille spade fikk jeg lagt ut kukomposten både litt her og der…  Det er godt jeg har så pass liten hage og ikke trenger spaden og trilleboren til alt. Kan fint gå å pussle litt jeg..

 

 

 

Den røde  sallaten begynner  å bi så pass stor at jeg kan plukke sallatblader til maten. DSC00011

  DSC00009             

Romanasallaten ser så knackig og frisk ut. Redikker spises hver dag, nå er de supergode. Bortsett fra de jeg og mann knasker går resten ner i sallaten.

Mainepene er tynnet ut og vokser seg til.

 

 

 

 

 

 

DSC00010 DSC00007

DSC00022Sukkerertene er oppe i tredje etasje. Bønner og erter gror men i denne rammen blir det fort tørrt. Jeg må passe på å vanne her litt oftere,..

Flyttet noen erteplanter over i maisbeddet. Fant noen gamle spiraler i boden som passer som støtte til dem. ( Blir nokk de 17 plantene og ikke noen flere. )

 

 

 

 

 

 

 

 DSC00023DSC00020

 

Fyllde opp med mer plantejord rundt potetene så nå er jeg “ferdig”. Får ikke plass med mer jord. De første potetplantene blomstrer snart, jeg har funnet knopper ( oppdaget at jeg har en kvarglemt liten potet i løkplanteringen, iår igjen. Skjer hvert år dette, at jeg får et stort potetris der hvor det ikke skal være, det er som om disse ertestore potetene som blir igjen i jorden gir det største riset..lurer på om det ikke var “ Troll” jeg hadde satt ifjol.)

DSC00026

DSC00024 

Løken tar seg og nå går det an å se at det skal bli gulerøtter.morot

DSC00013DSC00012

DSC00027DSC00028

 

Det blir spinat til middag til uken, den har vokset seg så tett at mainepene ble borte. Ser ut til at den snartgår i blomst, får bare  passe på å spise mange gode middager først. Tenker det blir god plass til nepene da. De er jo der et sted, bare dekket av spinatblad.

  DSC00003 DSC00004

Frukt og bær; solbær, stikkelsbær og rips…

DSC00016DSC00017

 

det gjør inget hvis det blir litt varmere da.. har vannspreder hvis det blir for tørrt.. Tenk om vindruen var like stor som de bæren.

DSC00018DSC00030

Rekker disse bli modne slik at jeg får jordbær fra egen hage til midsommer.. på en uke,..??..tror ikke det..

DSC00005DSC00025 

 

Vi spiste knollselleri laget i ovn til middag, må huske på dem på neste års såliste. Vi forbruker en hel del selleri til grillmaten. Så har jeg lyst på pepperrot, hvor skal jeg få satt den ( den sprer seg jo..)DSC00019

Snek det jammen ikke inn et løkbilde igjen, ..

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer:

Elsa sa...

For en frodig og flott kjøkkenhage du har.
Her står hagen i stampe nå på grunn av det kjølige og sure været som har vært i juni.

Ha en fin ukestart:-)

Kathrine sa...

Herlig da!! tenk at jeg ikke fikk sådd alt jeg ville ha i kjøkkenhagen, men noe kan en fortsatt så etter at løken er høstet.

Og ja, pepperrot må en passe seg litt for. En av mine søstre har fått ødelagt hele sin kjøkkenhage pga den.
Kanskje et sementrør er tingen? Eller ha den langt unna?
Pepperrotsaus er forresten godt:))

:)

Marita sa...

Her var det jammen mye spiselig og godt. Skal si du er iherdig. Jeg planlegger mye turer med campingvogn og da må jeg nok basere meg på venners hjelp til vanning... Kan jo ikke slite dem ut *hehe*

Hilde sa...

Åh så spennende med så mange grønnsaker - tenker det blir deilig salater gjennom sommeren?
Hilde