tirsdag 9. juni 2009

søndagens innkjøp på det nye gartneriet ved Lierkroa

DSC00035

Alle har vi våres svakheter, selv har jeg flere. En av dem er denne, Allium ´Purple Sensation´. Klarer bare ikke å motstå denne løkblomst, den er så lekker i alle sine blomsterstadier, fra knopp til frøstillingen som står kvar til slutt. Har flere Allium i hagen men denne er min klare favoritt, derfor ble den med idag også.

Dagens innlegg;

Etter å ha fyllt på med kompost i helgen og oppdaget at det var noen, foreløbig, kale flekker mellom plantene og dessuten sett så mye fint på alle ulike blogger, så må jeg fornye staudeutvalget litt. Blås i om jeg får inn snegler, dem er jo der fra før… ( Trang blir det, det har jo en tendens til å se ut som om det mangler noen planter her og der så her års,hm..)Plantet disse staudene i beddet på forsiden igår og redan idag føler jeg meg litt usikker på hvor jeg satt dem. Dette er så typisk og sikkert ikke uvanlig. Jeg husker aldri navn på planter, like så godt å innse det, heller ikke helt hvor jeg plantet hva. Det går jo bra når man blitt kjent med staudene og vet hvordan bladen og blomster ser ut, men det tar noen år for meg, før den tid er det “ja, just ja ! “ her plantet jeg den blå blomsten, men navn?? Viktigest er vel at jeg liker resultatet ( hvilket ikke heller skjer bestandig..)

1. Phuopsis stylosa ; 25 cm høy, med rose blomstrer i jun-aug. Sol ( –halvskygge)

sv. Bollmåra no. Korsvindel

( hos Oasenhageland heter den Roseskogmerke; en fin teppedannende staude til det tørre, solrike stedet,f.eks skråning )

2.Centaurea dealbata; 80cm høy, med røde/rosa blomster i jun-aug. Sol.

sv. Strävklint no. Filtknoppört . på stauder.net skal denne sorten være lilla og bli 90 cm høy..

( ble ikke en honningknoppurt og ikke heller blå, men minner forhåpentligvis om en blåklint like vel)

3.Digitalis, (kjøpte 2 stykk når jeg først var igang :-) Fingerborgsblomma som den heter i Sverige, bara älskar det namnet. På norsk Revebjelle, ikke værst det navnet heller så ha meg unnskyld..ser faktisk at den heter Fingerhut på engelsk…)

80 cm høy, blomstrer i jun-juli, sol til halvskygge.

Har prøvd å prøvd å få til Digitalis men nå fikk jeg et tips fra Anne på Moseplassen som skrev at; -“De liker litt skrinn tørr jord, så det kan hende du har for gode forhold! (ogås er det jo en toårig som dør ut og må få så seg selv)”. Da må jo fremsiden være ypperlig plass ( i hvert fall før jeg hadde på min kompostmulching, men optimist er jeg, dette går supert ! )

Sortene heter; den rosa heter Digitalis exelsior hybrid ´Purpurea´ og den hvite ´Alba´.

4.Aquilegia caerulea ´Musik ´. Det var den sorten jeg fant, Blomsten er hvit og rød,kommer i mai-juni, 50 cm høy, sol-halvskygge. Praktakeleie.

Planten stod i knopp hos gartner´n og det finnes anlegg til flere så jeg håper få se den i blomst snart. Oppdaget at jeg har både rosa og hvite akeleier fra før av, og en liten blå sort jeg ikke heller har navn på..

5. Antennaria dioica ´Rubra´. 10 cm høy, røde blomster i mai-juni. Sol.

sv. Kattfot no. Kattefot ( er det ikke herlig, trenger ikke lære meg to navn ).

6. Scabiosa caucasica ´Perfecta Weiss´. 70 cm høy, hvite blomster i juni-sept. Sol.

sv. Höstvädd no. Kaukasusskabiosa.

7. Delphinium grandiflorum ´Gartenswerg´. (Nå skrives vel dverg “ Zwerg” på tysk, eller ? Schneewittchen und die sieben Zwerge heter fortellingen eller noe liknendes, meg og rettskrivning.., lurer på om navnet har med liten å gjøre..)30 cm høy, mørkeblå blomster i mai-juni, Sol.

( skal ha en helt nydelig lyseblå delphinium et eller annet sted i staudetreppen..hvor har den tatt veien, tro..)

sv. Kinesisk riddarsporre no.Kinariddersporre ( Blue butterfly – for et nydelig navn, men sen følger “ harmful if eaten” uff,da – godt å notere seg.. borde finne ut av hvilken planter som er giftige i hagen og lage en liste. Borde lage en ordentlig sortliste også,.. jobb til høsten?? )

8. Tradescantia andersoniana “ L´Innocence”, 40-50 cm høy, hvite blomster mai-sept. Sol.

sv. Tremastarblomma no. Blomstervandrer.

9. Linum perenne, 60 cm høy, blå blomster i juni-juli. Sol. Dømt at misslyckes men den stod å blomster der i potten i sin enkelhet med den nydelige blåfarven så jeg klarte bare ikke å la være å ta den med hjem!!

sv. Berglin no.Blålin.

10. Den siste stauden fikk jeg ikke med meg lappen på men mener det var en Strandveronica. Veronica Longifolia L. Den har dog blå blomster og den jeg mener jeg kjøpte hadde rosa blomster. Får bare vente å se hvordan den ser ut når den blomstrer og prøve å finne ut hva jeg kjøpt da. Den er i hvert fall planter :-)

DSC00038Husker jeg skulle legge meg på minnet at jeg redan har kosakkveronika fra før, når jeg nå fant navnet, det er den med de blekblå, nydelige blomsteren.

11 kommentarer:

Kathrine sa...

Her var det mye flott ja:) Har mange riddersporer jeg også. den rosa blomstrer tidligst av alle sammen. Kinesisk ridderspore er utrolig vakker! Men min må flyttes, da den gror ned av andre sterkere stauder.
Fint at du tar med de svenske navnene. Morsomt og vite, og mange av dem har så flotte navn også.

:))

Gro sa...

Ja - du så at gresset ikke lenger var grønt foran uteplassen, ja! Handymannen har sprøytet før det skal graves der. Skal ha beleggningssten helt inn til muren vet du... En bekjent stiller med graver etterhvert! Nyt fridagene - håper du får brukt de i hagen...? Klem fra Gro

Ruben sa...

Fina val av blomster!! Särskilt Phuopsis stylosa gratulerar jag till. Den är så fin! Den har jag frösått och den artade sig bra, så det blev en liten grupp. Den är nog snyggast så. /Ruben

Mats sa...

spennende innkjøp!

Ps. takk for kommentar.... :)

Åsa! sa...

Hejsan Mia! Tack för kommentaren på min blogg. Blev jätteglad över norskt besök! Vilken fin blogg du har. Jag får läsa sakta för min norska är vad den är:)

krepsemor sa...

Så nydelige planter du har fått tak i! Dette med navn sliter jeg med selv! Jeg tror jeg skal huske navnet, og skriver det ikke opp, men "vips" så er det borte! Men da er det kjekt å ha HagEgal i bakhånd, for der får en svar! Kos deg i hagen!

Gunilla sa...

Vilka fina blommor du har.Jag vill ju bara ha av det jag inte redan har så jag får blunda lite.

Jätteroligt när du tittar in hos mig.

Ha det gott

Gunnilla

ANKAN sa...

Hej på dig Mia!

Så kul att du kikade in på Ankans oas idag och lämnade avtryck! ;-)

Vilken fin blogg du har och kul att du bor i Norge. Även jag har tillbringat mycket tid där men på vackra vestlandet, i Haugesund och i Stavanger. Familjen ska även på semester dig i sommar!

Ha det gott! Jag kommer snart på besök igen!

Hälsningar

ANKAN

Anonym sa...

Hei, takk for hyggelig kommentar :-) Jæren ligger på Sør-vestlandet - mellom Stavanger og Egersund og glassene til karaflene kan sees i et tidligere innlegg i Livet i glassblåseriet. Ellers er det bare å ta turen :-) Nydelig kosakkveronika. Visste ikke at det var det den het- naboen har lovet å spa noen opp til meg men hun husket ikke selv navnet. Ha en herlig sommer!

Anonym sa...

Hrj Mia 1
Alltid lika roligt att läsa din blogg. Härliga och fina bilder.
Kram mamma

Merja sa...

Så kul det var med besök från Norge på min sida:)
Strandveronikan är verkligen söt. Undrar just varför jag aldrig har haft den. Fast å andra sidan blir det svårt med utrymme om man skulle ha allt som man gillar.
Ha det gott!