onsdag 17. juni 2009

hva skjer egentlig, har jeg blitt shopaholicer ?

Nei, det tror jeg ikke men det er så vanskelig å la være å få med seg stauder og annet når man må en tur på gartneriet. Tog turen ut til Skoger gartneri for å kjøpe kugjødselkompost igår. Hadde planer om å få med meg en rød klattrerose, Heidelberg eller Flammentanz. Jeg har bestandig problem med å huske hvem er hvem. Jeg vet at den ene remonterer og den andre blomstrer overdådig og har underbar søt duft. Nå googlet jeg litt. Det er alltså Flammentans jeg er ute etter og ikke Heidelberg. Misstenker jeg har begge i hagen fra før, eller vet at jeg har det for jeg er bestandig like usikker. Får prøve huske på dette nå da. Men, alltså, vel der så ble jeg atter usikker og bestemte meg for å slå det opp når jeg kom hjem og heller avvente med kjøpet.Det resulterte jo i at når jeg først stod og såg på roser, så kunde jeg like så gott kikke litt, og se der kom klatrerosen Penny Lane med sine middels store, fylte hvite blomster ( med svakt rosa skjær) opp i vognen tett følgt av Abraham Darby, en aprikosfarget austinrose med sterk duft. Så hyggelig. Da fikk jeg meg en klatrerose som både dufter og remonterer.

Så återstår det å se om de overlever vinteren her hos oss og ikke minst – hvor skal jeg få plassert dem ?!!? Det ble til at han Abraham bosatte seg i Pergolan og Penny skal få våke over meg i lunden sammen med Coral Dawn som står der fra før. Håper inderlig at de ikke blomstrer til samme tider for jeg er ikke så sikker om de klær hverandre. Enda godt de slåss om plass sammen med et par Clematiser…

(Hadde jeg visst hva denne løken heter så hadde jeg skrevet det.. )

I hvert fall fikk jeg med meg noen stauder også når jeg først var i gang. Blir så inspirert av alt fint som vokser rundt omkring og får slik lyst at fornye sortimentet her hjemme. Det jeg VILL ha finner jeg jo aldri men nå har jeg inforskaffet meg det de har av stauder i Skoger som interesserer meg i år.

Fikk med meg en

Geranium phaeum ´Samobor´. Den skal være 40 cm høy og blomme i mai-juli. Satt den i staudetreppen. Den ser ut til å ha blomstret fra seg, men kanskje med litt hell at den kommer igjen, i år.

Var på møte i hagelaget igår. Vi skal starte opp på ny her, våres lokallag har legat nede et par år, men nå trår vi til med nye friske tak. Møtet resulterte i en liten hagevandring før vi skulle dra hjem. Randi var så snill å gi meg en liten geranium hun og, navnet, ja men selvfølgelig noterte jeg det ikke og har glemt det idag !!! Får spørre henne neste gang jeg ser hun.

Calamintha nepeia ssp. nepeia, 50 cm høy mynta som blommer med rosa blomster i juni-juli. Må sjekke opp om det er en mynte som sprer seg..

Jasione leavis ´Blaulicht´. Blått lys, høres nydelig ut. 30 cm høy, blomstrer i juni-aug. Det begynner å bli fullt i staudetreppen nå, når jeg er ferdig står det vel ikke en bar jordflekk igjen. Men, det er vel kanskje det som er planen. Er bare redd for at noen konkurerer ut de andre og at mine liljer ikke skal få plass. Jeg har en krøllilja som vokser opp gjennom bladene til min papaver orientale, hvert år, og det ser ikke ut til at den tar skade av det, så det vill vel helst gå bra..

Denne fikk jeg med utslagen blomst og det hele. Det er en Scabiosa columbaria ´Pink Mist´. Når jeg tenker meg om er jeg redd for at jeg kjøpte den samme planten for et par uker siden.. og det stemmer, jeg har plantet den på baksiden. Den jeg kjøpte igår er jo på forsiden. Minner meg på at jeg må få kjøpt meg en liten notatbok der jeg kan skrive opp hva jeg har for planter og hva jeg nettopp har handlet så slipper slikt skje. Nå er det jo ikke store skaden skjedd for jeg synes den rosa fargen er vakker og jeg liker Scabiosa, så… Jeg delte en av mine gamle blå scabioser og satt ved siden av. Delte og delte, jeg stakk bare spaden ned i planten og tog opp halve delen av planten og satt den på ny. Dumt at forstyrre “ orginalet” når den sto med knopper..

Nå skal jeg overraske meg selv, denne kan jeg navnet på. Det er en Camassia Cusicki !! Den gang jeg bestilte denne fra Zimtrade hadde jeg just det, en notatbok!!. Jeg planterte også Camassia Quamash, den skal være lilla, men den har jeg aldri mer sett noe til. Hva jeg synes om denne løken kan sammenfattes med et ord . SKJØNN. Litt synd bare i min lille hage at det blir så mye blader i forhold til blomster..

Handlet mer jeg, Delphinium Magic Foutains ´Pink Shades´. Jeg har jo en masse riddersporre fra før av i alle verldens blå farver men ingen rosa. Men, det har jeg nå, tra la….

Catananche coerulea ´Major´. Rasselblume på tysk. Man hører hvor lett den svaier i vinden og rasslar… Cupidone er vel engelsk, finner inget norsk eller svensk navn på Googles… Det er i hvert fall en purpurfarget blomst, 70 cm høy som blomstrer i juni-aug.

Så, sist men ikke minst, men relativ lav, 30 cm, Astilbe chinensis ´Pumila´. blomster i aug-sept. Skal bli spennende å se fargen, den virker litt blå/ lilla på bildet.

En brøkdel av staudetreppen akkurat idag. Alt mulig i salig blanding. Vill ha det litt som English Cottage Gardens, ikke allt for striglet og velordnet. Hos meg får også de gule blomstrene plass.Som denne lille gule blomsten, det er en eller annen potentilla tror jeg…

Jeg skal sette meg til høsten og finne navn til alle disse planter. Nå har jeg ikke tid. Nå går tiden åt til å vanne, det har da ikke kommet særlig mye regn her, og luke i bedt. Har også gått hard ut med saksen, alle busker og hekker har fått kort frisyre nå i juni. Jeg kan ikke ha store lubne busker, hos meg blir de klippet tilbake, hårt, flere ganger per sesong. Og jeg som lurer på hvordan det kan bli så mye kompost i denne lille hage.

Jo, jeg har fortsatt vondt etter min tur ned treppen, men idag fikk jeg oppskriften på en skikkelig dunderkur. 1 g paracet med 400 mg Ibux, etter dette går hagestellet som en lek. Hvem har tid til å syne synd om seg selv så her års?? Fikk Hagen for Alle igår i posten, det var jeg sikkert ikke alene om. Jeg har jo planer om prosjekt baksiden iår. Det stoppet seg selv da jeg ikke klarer bære tunge heller og snekre nå..sukk.. skal vel litt mer enn paracet til for å klare det.. I bladet var det innslag om blikkfang. Jeg har gått med planer om en liten firkantete damm i midten. Murt opp av tegelstein og kant med turkis mosaik, en liten frosk som spytter vann på kanten, kanskje en liten vollgrav rundt, belysning, gullfisk .. mmm… planer.. Jeg har jo en slik stor rund balje!! På forsiden av huset, med en näckros i. Sagt og gjort, jeg tømte ur vannet og flyttet den til baksiden..

Tenker den får stå her i noen uker fram til ferien, så får jeg tenke litt over saken, ..

det er kul med nye planter og bedt. min nye akeleie for eksempel, men den vite er også flott. Akeleier er den fødte fotomodellen tror jeg, liker å vise seg fra alle sider.

en av de nye primadonnaene i hagen.

en spirea, eller noe slik….

8 kommentarer:

miss marple sa...

wow-for et utvalg!!!
Er helt stum av beundring her jeg sitter og nyter bildene dine...sukk-vil ha...

Kathrine sa...

Mye mye lekkert her!! Og ja, det kan være en prøvelse med å besøke gartnerier:) Men morsomt også. Kos deg over alt nytt du har fått tak i. Flotte bilder:))

Marita sa...

Liten hage, du? Du har jammen et imponerende utvalg av planter! Skulle likt å komme på hagevandring hos deg altså. Mistenker at vi ikke bor så langt fra hverandre heller....?

Elsa sa...

Her var det mye fint å se på.
Min camassia får også mye blader i forhold til blomster, både den blå og den hvite.
Her slipper vi å vanne, det sørger "overgartneren" for.

Lykke til med dine nye stauder og roser.

Maria sa...

Vattna slipper jag, har regnat i snart en vecka utan uppehåll. Ska jag blåsa regnmolnen mot Norge?

Glad midsommar.

Maria Berg sa...

Helt underbara groddor du visar upp här nedan och lite snigelstatestik också.

Den där röda och gråa växten, sedum? Har jag aldrig sett förr om du vill och det går och inte är för mycket besvär, skulle jag verkligen bli glad om du vill skicka en liten bit till mig. (Jag frågar, tycker du det inte är artigt, låt det var, men jag tänkte det var bättre att fråga än att låta bli)

Glad midsommar,
/Maria berg, alltkangronska @ gmail.com utan mellanslag.

Carol sa...

Lovely blooms in your garden for bloom day! Love your pots and birdhouse too! Glad Midsommar! Happy Midsummer... it is so interesting to learn more about your holiday! Hope you enjoy with your friends.

Hannes hage sa...

Tusen takk for koselig vandring i hagen din. Her var det mye vakkert å hvile øyet på.