tirsdag 2. juni 2009

Hagens rom – pergolan

Livet i hagen bjød på skikkelig innsyn de første åren etter at jeg hadde fjernet krypfurkrattet på forsiden. Noe måtte til mens jeg ventet på at den nyplantete hekken av småbladig lind skulle vokse seg til. Løsningen ble en “pergola”. Den er en “skjøtet på “ terassen. Her sitter vi godt både høst og vår, det blir tidlig varmt og det legger seg ikke så mye snø, hvilket også ledet til at sofaen blitt ståendes ute om vintern også. På sommaren er plassen nesten litt for varm, men da skygger plantene og det blir som en liten grotte. –“ingen ser meg :-) “

At pergolaen er omkranset av brudespirea, både utvendig og innvendig trenger jeg kanskje ikke å si. På hver side har jeg klattrehortensia, kjøpt den ene, den andre et omplanteret skudd som vokset seg fast i bakken. Helt forran er en av mine skamklippte tuija, denne hadde to “former” men fra og med forrige uke ser den slik ut. Jeg så en så lekker tuija på et gartneri her for leden, med mange små kuler ut der hvor hver grein var festet. Dette måtte bare prøves..

DSC00021 DSC00022

I hvert hjørne har jeg plantert et epletre. Sävstaholm og Åkerø. Klipper og tukter og former. Ønsker de skal kle inn hele pergolan etterhvert. Vegger som tak. Men, enten gjør jeg noe feil ( hageselskapet får kurse meg når det gjelder dette tror jeg) eller så bærer dem frukt seint. Jeg har i hvert fall ikke sett en frukt siden jeg plantet disse i 2000!!. Nå er de i hvert fall rukket opp til takhøyde.. Kanskje jeg er litt for ivrig med saksen.

DSC00030 DSC00024

Roser hører til; har en buskrose med rose blomster (kan ikke navnet) og en kletterrose New Dawn, den har vokset helt opp over taket.

DSC00025DSC00029

Vårløk og tulipaner må jeg ha, og peoner og liljer. Over det hele Clematiser. 7 stykk faktisk.

DSC00023 DSC00027DSC00026 DSC00028 DSC00031 DSC00032 DSC00033 DSC00034 DSC00035 DSC00036 DSC00037 DSC00038 DSC00039

så Allium forståss….

4 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Så fint du har det. Jag gillar också grodor, har några stycken...såg tillochmed en riktig i damman idag.

Bea sa...

Vilken härlig inramning på din altan med grönskan och alla trevliga detaljer.
Blev så förtjust i dom blå namnbrickorna på äppelträden!! Något jag skall "fnula" lite på ;)
Ha en bra dag! / Bea

Hage og Foto entusiast sa...

Hei. Her har jeg ikke vært før :) For en fin blogg du har. Så mange flotte bilder å titte på og masse inspirasjon å hente til hagen min. Kommer gjerne innom igjen senere.

Thusnelda sa...

Hei, så frodig hage du har, og så mange spennende planter. her kommer eg tilbake1