fredag 12. juni 2009

Blooming friday – blommig fredag

Min fredagsblomst må bli to blomster. Jag klarer ikke å velge en av disse to.Kjenner dere igjen dem? Egentlig er de så små at man må gå tett innpå for å se hvordan dem ser ut.

saxifraga1 saxifraga2

De to fotomodellene tilhører Saxifragaceae fanilien. Det er så mange sorter av disse og den mest kjente er vel kanskje Saxifraga arendsii, hagesildre(no.) eller rosenbräcka (sv.) men den viser jeg ikke idag.

Saxifraga kommer visst nok av saxum , stensprängande og frangere, bryta. Det finnes så mange ulike sorter, jeg og navn !! veit ikke hvilken sort disse to tilhører, trenger som vanlig hjelp. De virker små og ubetydlige der de står i “brunnen” men for en øverraskelse man kan få. Det er vel ellers først og fremst for de vakre bladrosettene jeg har plantert dem i hagen.

saxi3

saxi4 sax5

Link til Roses and stuff - blomming friday

19 kommentarer:

Maria Berg sa...

ja ibalnd måste man krypa riktigt nära får at se dess skönhet.

Snart blommar fläder och då skall jag koka saft.

/MB

Växthusmadam sa...

Hej Mia!
Du har vunnit andra pris i min tävling, grattis!
Den som vinner först får välja sak först, så du får alltså välja i andra hand. Maila mig din adress samt i vilken ordning du vill ha sakerna! Om du vill ha kryddskylt så kan du få välja den krydda du helst vill ha, kolla i nätbutiken!
Min mailadress hittar du på min blogg!
Trevlig helg önskar Växthusmadam

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Hejsam Mia, vilka fina bilder och vilka små söta'juveler'.

Ha det gott/ klem Tyra

andré sa...

De små fotomodellerna kände jag inte igen, men de var fina! Vi får hoppas på bättre väder till nästa fredag! :-)

Gro sa...

Har du lest mitt siste innlegg, Mia? Jeg har noe til deg... Klem!

Lillebeth sa...

Jag har också den Saxifragan. Man borde ha ett förstoringsglas bredvid. Alltid!

Maria sa...

Vilka söta små saxifragor. Sådana har faktiskt jag två sorter av också :)

Unknown sa...

Hi Mia, your photos are so gorgeous! The first two blooms are beautifully captured. Love the rocks placed next to the plants. The shells.. they blend in sooo well!

sweetbay sa...

The flowers of the Saxifrage are lovely!

Vilt og vakkert sa...

Fantastiske bilde Mia.
Jeg gleder meg til å få speilrefleksen jeg har bestilt.
Blir så misunnerlig på dere som kan ta DE nærbildene.

Kathrine sa...

Å ja, disse er søte:) Har noen jeg og, vakre. Tenk å være så små og så fin da.

regnet kom her nå i kveld, men det gjør ingenting. Duken er tatt inn og katten ligger langflat på badegulvet.
Ha en fin helgestart:))

Katarina sa...

Saxifragornas blommor är jättesöta med sina prickar!
Ha en skön helg!
Katarina

Carol sa...

Great photos of you Saxifragacea! I love how some plants flowers look like they are from other planets. Love your succulents too. Good to have found you!

Elsa sa...

For noen kjempeflotte blomsterbilder.
Første gangen jeg besøker bloggen din, hit kommer jeg nok flere ganger.
Ha en fin helg:-)

Ellie Mae's Cottage sa...

Hi Mia, Thanks for stopping by my blog! I've enjoyed visiting your blog as well. I love the succulants you have in between the rocks. I'm thinking of getting some to plant myself. -Jackie (Ellie Mae's Cottage)

Hage og Foto entusiast sa...

Nydelige blomster og flotte bilder av de.

AnnA sa...

Wow! Vilka foton, Mia!
Hälsn
AnnA

Marita sa...

Saxifraga er liten, men vakker. Har de selv i hagen. Oppdaget de plutselig i fjor. De hadde hengt med på et blomsterflyttelass fra Lofoten faktisk. Morsomt.
Duken jeg hadde brukt under maisen er ikke i plast, men en vanlig markdekkeduk. Druer i drivhus er et must, har vi funnet ut etter å ha druer på sørveggen noen år også. De blomsterer tidligere og får søte, gode bær tidligere også.

Anonym sa...

Hej Mia !
Nu har jag varit inne och njutit igen. Vilket härligt vildvin du har och det blir frodigare för varje år. här hemma blommar och doftar kaprifolen för fullt. Härligt`! Då är det midsommar!
Kram mamma