torsdag 25. juni 2009

avløpsbrønnen ved midsommertider

DSC00009

Sitter og beundrer steinplanter. Farge og form er så tiltrekkendes. Hvordan de overlever i denne steinhaugen er meg bestandig en gåte. Snakk om å få dårlig stell. Litt torv og småstien rundt om og på toppen av brunnen! Likevel holder dem taket og forøker seg. Nå er det blant annet sempervivum,takløken som begynner å strekker seg til værs.

DSC00049

stenpl 

Her en annen liten sort, det må være en sedum ett eller annet. Jeg har den vanlige sedum acre, men gule blomster også, men denne er mindre, den grønne “bladmassen”  blir bare som små boller.

Steinplanten under har jeg vist en litt rødere variant av før. Denne her palntet ved brønnen skal blomstre nå. Kan ikke påstå at jeg er helt begeistret for fargekombinasjonen. Jeg hadde egentligen forventet meg at en plante med så pass duse farger i bladet ville ha hatt en annen farge på blomstren enn knallgul. På en måte gjør blomsten den bare enda mer interessent, ikke sant?

DSC00024

Jeg har vist mange av plantene, som saxifraga og sildre før også og har viser sikkert flere til. Jeg liker disse små sukkelentene. Kunne godt ha ønsket meg en hel klippe fyllt med disse underbare vekstene!! Fordelen nå er vel at jeg  er så pass nære dem at jeg kan studere dem litt nøye, tett innpå, i det små…  Er det noen som kan navnen setter jeg pris på litt hjelp fra dere.

2 kommentarer:

Gro sa...

Nydelig, Mia! Og så fint det ble i bak-hagen med tønna... Vi må nok ta en kaffe snart! Klem fra meg!

miss marple sa...

Jøss,så artig!Litt sånn spansk stemning...
Veldig morsomt gjort!