lørdag 9. mai 2009

Några enkla “namnskyltar”

En liten idé kanske om man tycker om att pyssla.

DSC00032DSC00035

Efter att ha satt fröpåsar på pinnar, som blir till smulor efter någon månad i trädgården, började jag såga ut mina etiketter i finer. Det var ju kul och blev fint tycker jag men det tog ju lite tid… Så när jag något år senare behövde utöka sortimentet kom jag på att jag kunde använda ett sånt där runt sågblad som man sätter in i borren (kan det heta hålborr????) och använder när man f ex ska laga hål för ledningar i baksidan i et skåp. Då sågar man ut “perfekta” runda plattor som man sedan kan måla och sätta fast på en pinne, eller skruva fast direkt på ramar/spaljéer i köksträdgården, eller sätta i ett snöre och hänga upp i träden,… När jag inte hade mera stavar att fästa dom på åkte jag och köpte tältpinnar. När jag satt tältpinnarna fast i ett skruvstäd så klarade jag att böja toppen tillbaka så det blev en fin krok att hänga dom på. Dessutom så är det lätt att byta namn från år till år allt efter vilken sorter jag har. Det är ju bara att byta ring. Når jag först hade fått igång borren tog jag och sågade ut många ringar på en gång. Såg/borr settet är gjort sån att man själv kan bestämma diametern på hålet så jag gjorde dom lite ulika i diameter. Dom största målade jag bak- och framsidan på och hängde i mina frukträd.

 DSC00034 DSC00033  DSC00033 DSC00034

Jag har målat mina med hobbyfärg och sprayat dom med lack. Man bör lacka dom varje vår innan man sätter dom ut i landet, färgen börjar flagna av annars.

“-Lätt som en plätt !! ”

Ingen kommentarer: