torsdag 21. mai 2009

Gul lerkesporre ??-nei…

DSC00063Denne planten har jeg tatt med meg hjemmifra hvor den vokser i en bortglemt del av den gamle hagen. Har ikke sett den noen andre steder og har bestandig lurt på hva dette kan være.Den kommer opp om våren og visner siden vekk.

DSC00064Jeg trodde dette var en gul lerkesporre/ gul nunneört ( Pseudofumaria lutea) eller i hvert fall en variant av den samme planten men nå fant jeg jo ut at det kanskje er en sibirisk nunneört ( Corydalis nobilis ), eller er det feil igjen??? Ikke lett med alle disse plantenavnen. Synes i hvert fall at den har rett til sin plass i min hage. Litt gøy med slike gamle planter spesielt hvis de også er uvanlige – “… Den förekommer sällsynt förvildad i parker, gamla trädgårdar och vägkanter, främst i Stockholmstrakten…”. Men, nå er jeg som sagt ikke sikker på om det er riktig denne gang heller.


2 kommentarer:

Torunn sa...

Kan desverre ikke hjelpe deg med navn, men vakker vard en .-)

Klem og god helg!

Anonym sa...

Ingegerd Holm bekräftar att det är sibirisk nunneört. Hon har en sådan i sin prisbelönta trädgård.

Pappa